آسمان جود و کرم
تعداد بازدید : مرتبه
خورشید سپهر عدل و داد است جواد
سر لوحه دفتر رشاد است جواد
در جود و سخا کسی به پایش نرسد
چون مظهر جود حق جواد است، جواد



یکی از شگفتی های تاریخ امامت و رهبری کودکی است که کمتر از 8 سال سن دارد.
بعد از شهادت امام رضا علیه السلام فرزند ایشان منصوب به منصب امامت شدن وباعث تحیر مردم شدند ودائما این سوال در ذهن ها بود که کودکی که به سن بلوغ نرسیده چطور میتونه رهبری جهان رو در اختیار داشته باشه !!!؟؟؟

صفوان بن یحیی این سوال رو از حضرت رضا علیه السلام پرسید امام در جواب فرمود: «وَ ما یَضُرُّهُ مِنْ ذلِکَ، فَقَدْ قامَ عیسی بِالْحُجَّةِ وَ هُوَ ابْنُ ثَلاثَ سِنِینً  ، چه مانعی دارد! عیسی سه ساله بود که به حجّت قیام کرد و نبوّت خود را آشکار نمود» 1

حضرت عیسی (ع) در گهواره به مردم گفتند : «اِنّی عَبْدُاللّهِ آتانِیَ الْکِتابَ وَ جَعَلَنِی نَبِیّا، من بنده خدایم، او کتاب آسمانی به من عنایت فرموده و مرا پیامبر قرار داده است» 2


پس اشکالی نداره  خدای حکیم بنا به مصالحی، یه کودک رو به مقام نبوّت یا امامت برسونه همون طور که حضرت حضرت عیسی و یحیی در دوران کودکی به مقام نبوّت رسیدن  . این علوم و توانایی ها با آموزش نبوده و از طرف خداست و لدنیه.
برا خدا مشکلی  نداره که علم و حکمت رو تو دوران کودکی به یه نفر بده یا مثلا تو چهل سالگی . نمونه هایی هم در تاریخ سراغ داریم که این اتفاق افتاده و کودک توانایی ها و استعدادهای فوق العاده ای داشته ، که این مسئله در امام جواد و پیامبرایی که تو سن کم به مقام پیامبری رسیدن ویژگی ها و فرق های خاص خودشو داره.



در کتابهای تاریخی نمونه های زیادی آوردن که توانایی علمی و عملی امام علیه السلام رو برا این منصب ثابت میکنه، مناظرات وسوال جوابهای فراوان  ولی یکی از این سوال و جوابها عامل تحریک معتصم برا شهادت رسوندن امام بود.

بحث علمی که باعث شهادت امام شد

«زرقان‏» از «ابن ابى داود» که دوستى و صمیمیتی باهم داشتن ، داستانی رو نقل کرده
که جالبه.
ابن ابی داود به من گفت: امروز آرزو كردم ‏كه كاش بیست‏ سال پیش مرده بودم.
پرسیدم چرا؟
گفت: به خاطر آنچه ‏از ابوجعفر «امام جواد(ع‏») در مجلس معتصم برسرم آمد.
گفتم: جریان چه بود؟
گفت: شخصى به سرقت اعتراف كرد و از خلیفه ‏«معتصم‏» خواست كه با اجراى كیفر الهى او را پاك سازد. خلیفه‏ همه فقها را گرد آورد و محمد ابن على «حضرت جواد(ع‏)» را نیز فراخواند و از ما پرسید دست دزد از كجا باید قطع شود؟
من‏ گفتم: از مچ دست.
گفت: دلیل آن چیست؟
گفتم: چون منظور از دست ‏در آیه تیمم «فامسحوا بوجوهكم و ایدیكم‏»، صورت و دست هایتان‏ را مسح كنید» تا مچ دست است. گروهى از فقها در این مطلب بامن موافق بودند و مى‏ گفتند: دست دزد باید از مچ قطع شود ولى‏ گروهى دیگر گفتند: لازم است از آرنج قطع شود و چون معتصم دلیل‏ آن را پرسید گفتند: منظور از دست در آیه شریفه وضوء: «فاغسلوا وجوهكم و ایدیكم الى المرافق‏» صورتها و دست هایتان‏ را تا آرنج ‏بشویید، تا آرنج است.
 آنگاه معتصم رو به محمد ابن ‏على امام جواد(ع) كرد و پرسید: نظر شما در این مساله چیست؟
گفت: اینها نظر دادند، مرا معاف بدار. 
معتصم اصرار كرد و قسم‏ داد كه باید نظرتان را بگویید.
محمد بن على (ع) گفت: چون قسم‏ دادى نظرم را مى‏ گویم؛ اینها در اشتباه‌‏اند، زیرا فقط انگشتان‏ دزد باید قطع شود و بقیه دست ‏باید باقى بماند.
معتصم گفت: به‏ چه دلیل؟
گفت: زیرا رسول خدا(ص) فرمود: سجده بر هفت عضو بدن تحقق‏ مى ‏پذیرد. بنابراین اگر دست دزد از مچ یا آرنج قطع شود دستى‏ براى او نمى‏ ماند تا سجده نماز را به جا آورد و نیز خداى متعال‏ مى‏ فرماید: «و ان المساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا» سجده‏ گاهها از آن خداست. پس هیچ كس را همراه با خدا مخوانید.
ابن‏ ابى داود مى‏ گوید: معتصم جواب محمد بن على را پسندید دستور داد انگشتان دزد را قطع كنند و من همان جا آرزوى مرگ كردم.
 پس ازسه روز ابن ابى داود به حضور معتصم مى رسد و به او مى‏ گوید: خیرخواهى براى امیرالمومنین بر من واجب است و من در این‏ جهت‏ سخنى مى‏ گویم كه مى‏ دانم با آن به آتش جهنم مى‏ افتم.
معتصم ‏گفت: آن سخن چیست؟
گفتم: چگونه امیرالمومنین براى امرى از امور دینى كه اتفاق افتاده است‏ به خاطر گفته مردى كه نیمى از مردم به امامت او معتقدند و ادعا مى ‏كنند او از امیرالمومنین شایسته ‏تر به مقام اوست، تمامى‏ سخنان آن علماء و فقها را رها كرده و به حكم آن مرد حكم كرد؟
پس رنگ معتصم تغییر كرد و متوجه هشدار من شد و گفت: خدا را در برابر این خیرخواهیت‏ به تو پاداش نیك عطا كند.

 و بعد از این جریان  بود كه معتصم  تصمیم به شهادت امام جواد (ع) گرفت.


منبع داستان : زندگانى سیاسى امام جواد علیه السلام
نویسنده: جعفر مرتضى العاملى  مترجم: سید محمد حسینى
چهارده نور پاك - دكتر عقیقى بخشایشی - ج ١١
بحارالانوار، ج 50، ص  5 -16
تاریخ الامم والملوك، ج 50، ص 30

*****************************************

1) محمّد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، ج1، ص322.
2) آیه 30 سوره مریم




طبقه بندی: امام شناسی،  علم،  مناسبتها، 
برچسب ها: امام جواد، شهادت امام جواد، کودکی و رسیدن به امامت، شبهه، داستان قطع انگشتان دست سارق، علم امام، مناظرات علمی امام جواد،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 24 مهر 1391 توسط : حجت ریحانی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic