برای روشن شدن مطلب باید بگوئیم که نبوت گاهی انبائی است و گاهی تشریعی
نبوت انبایی به این مفهوم است که فردی از طریق وحی مطلع شود که در جهان چه می گذرد و آینده جهان چیست؟آینده خودش را ببیند و از آینده دیگران نیز با خبر شود.





قرآن کریم مساله نبوت تشریعی را که بصورت رسالت بیان می شود فقط در اختیار مردها قرار داده است: « وَ مَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِى إِلَیهِْمْ  فَسَْلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُون »« ما پیش از تو، جز مردانى كه به آنان وحى مى ‏كردیم، نفرستادیم! (همه انسان بودند، و از جنس بشر!) اگر نمى ‏دانید، از آگاهان بپرسید. »(سوره انبیاء - آیه 7)
چون یک کار اجرایی است و حشر با مردم را به همراه دارد و رهبری جنگ و صلح و دریافت مسایل مالی و توزیع اموال و تنظیم کار جامعه را به عهده دارد.



نبوت انبایی به ولایت بر می گردد نه به نبوت تشریعی و رسالت اجرایی و این نوع از ولایت یک مقام ملکوتی و معنوی بوده و پشتوانه هرگونه رسالت و نبوت تشریعی می باشد و اختصاص به مردان ندارد بلکه زنان نیز می توانند به این مقام دست یابند مانند حضرت زهرا (س)و حضرت مریم (س).
این نوع از نبوت (نبوت انبایی)  اکتسابی است و هر فردی می تواند به این مقام نائل شود برخلاف نبوت تشریعی که فقط انتصابی است و با ختم نبوت دیگر کسی انتصاب نمی شود.
نبوت تشریعی به مردان اختصاص دارد چون با روحیه و طبیعت مردان سازگاری دارد بخاطر اینکه این مسئولیت ، مسئولیتی است سنگین و مستلزم تماس با مردم می باشد و در آن اموری چون صلح و جنگ و آموزش احکام بیان حلال و حرام و پاسخ به سوالات و امامت در جماعات مطرح است .
اصولاً روح و جسم زنان به گونه ای است که پذیرای مسئولیتهای سنگین و اجرایی مهم نمی باشد از این رو نه تنها در عصر قدیم بلکه در عصر حاضر که به اصطلاح عصر تمدن و احیای حقوق زنان است نیز زنان در کارهای اجرای مهم و پست های کلیدی قرار نمی گیرند . بررسی کنید ببینید چند درصد از زنان رئیس جمهور و یا وزیر و یا راننده ماشینهای سنگین می باشند.
اما پیامبر نشدن زنان از مقام آنان کم نمی کند زیرا زن به مقام ولایت یعنی به پشتوانه رسالت می رسد و چه بسا از بسیاری پیامبران نیز بالاتر باشد چنان که حضرت فاطمه زهرا (س)بدان مقام والا دست یافتند.
ولایت که مقام ملکوتی و معنوی است و باطن نبوت و رسالت محسوب می شود بین زن و مرد مشترک است انسانی که به به این رتبه می رسد به خداوند نزدیک می شود و در این مقام است که گاه به مقام اجرائی مامور نمی شود و گاهی به وی مقام اجرایی داده می شود.
پیامبر نشدن زن برای خود زن هم خوب است که مسئولیت سنگین بر عهده اش گذارده نمی شود.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منابع و مآخذ:
تفسیر موضوعی قرآن ج5 - وحی و نبوت در قرآن - آیت الله جوادی آملی (حفظه الله)
تفسیر موضوعی قرآن ج 6 - سیره پیامبران در قرآن - آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)
پرسمان (پاسخ به پرسشهای دانشجویی)
پرسجو (ستاد پاسخگویی به مسائل دینی)




طبقه بندی: پیامبر شناسی،  پرسش و پاسخ، 
برچسب ها: نبوت، حقوق، حقوق زن و مرد، تساوی، تساوی زن و مرد، امامت، رهبری، ولایت، ملکوت، زن، مرد، پیامبر زن، رسالت، حضرت زهرا، مریم، صلح، جنگ، نبوت تشریعی، نبوت انبایی، نبی، رسول، فرستاده، دین، پیامبر شناسی، راهبر، راهنما، انتصاب، انتخاب، اکتساب، اکتسابی،
مطالب مرتبط: چراباید از پیامبر اطاعت کرد، گفته های پیامبر موافق عقله یا مخالف عقل؟ (پاسخ به یه شبهه)، یاد بگیریم تا بهتر زندگی کنیم، ضرورت نبوت و پیامبری، آیا در مغرب زمین و خاور دور پیامبری بوده است؟،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 13 اسفند 1390 توسط : داود
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic