بسم الله الرحمن الرحیم
رجعت در عقاید شیعه جایگاه والایی دارد؛ تا بدین حد که به فرموده امام صادق(علیه السلام): «از ما نیست کسی که به رجعت ما ایمان نداشته باشد.»[1]. تشکیک در امکان رجعت با وجود دلایل قرآنی و روایی زیادی که به حد تواتر رسیده اند جایز نیست. همانگونه که علامه مجلسی، تشکیک در امکان رجعت را به هیچ دلیل قبول نمی کند و می فرماید: «اگر مثل این روایات [روایات رجعت] متواتر نباشد پس در چه چیزی می‌توان ادعای تواتر نمود.»[2]
مذهب شیعه همواره رجعت را یکی از مسلمات دانسته و هیچ گاه از اعتقاد به آن، کوتاه نیامده است. به اعتقاد شیعه، زمانی که ظهور حضرت صاحب الزمان(علیه السلام) اتفاق بیافتد و حکومت جهانی ایشان تشکیل شود، رجعت نیز اتفاق خواهد افتاد. رجعت در اصطلاح به بازگشت مومنین به جهان، بعد از اینکه از دنیا رفته بودند، گفته می شود. در روایات شیعی آمده است که بعد از ظهور حضرت صاحب الزمان(علیه السلام) پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) و بعد از ایشان حضرت علی(علیه السلام) به دنیا بر خواهند گشت. بعد از ایشان امام حسین(علیه السلام) و بقیه امامان(علیهم السلام).
نکاتی که در باب رجعت مطرح است، بیشتر حول محور رد و اثبات آن است. البته اثرات بحث از رجعت، نیز مهم می نماید.

در اثبات رجعت، روایات متواتر و نیز آیاتی موجود است که با توجه به تفسیر مفسران واقعی قرآن، همان هایی که حدیث ثقلین، آن بزرگواران را با هم و در کنار هم مطرح کرده، مشخص می شود.
استدلال به متواتر بودن روایات، امری تعبدی نیست که کسی اشکال کند "ما آنرا نمی پذیریم"؛ بلکه امری عقلی ست و امور عقلی مورد توافق هر عقل سلیمی است. نیز لازم به تذکر است تواتر مطرح در روایات باب رجعت، از نوع تواتر معنوی ست که اتقان لازم را داراست.
رجعت دارای فواید مهمی ست که از جمله آنها، امید مومنین به آینده و نیز ترس دشمنان اسلام از عاقبت کارشان. فایده مهم دیگر اجرای عدالت در همین دنیا و تسکین دل مظلومین است که به نوبه خود مهم است.
در ادعیه مشهور نیز به امر رجعت به وضوح اشاره شده است که از جمله آنان، دعای عهد امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد: خداوندا! اگر مرگ بین من و مولایم حایل شد بیرون آور مرا از قبرم در حالی که کفن خود را به کمر بسته باشم و با شمشیر کشیده و نیزه افراشته دعوت داعی حق را اجابت کنم؛ درهر جا که باشم، چه در شهر و یا در قریه‌ها.[3]

پی نوشتها:
[1] بحارالانوار،ص92، ح101
[2] علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 123
[3] مفاتیح الجنان پس از دعای ندبه در امر سوم؛ بحار الأنوار، ج 3، ص 95: «اللّهم إن حال بینی و بینه الموت و… فاخرجنی من قبری مؤتزرا کفنی، شاهرا سیفی، مجردا قناتی، ملبیا دعوة الدّاعی فی­الحاضر والبادی.»





برچسب ها: امام زمان، رجعت، امام حسین، پیامبر، شیعه، قرآن،
مطالب مرتبط: رهروان ولایت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 12 تیر 1392 توسط : حجت پورمحمد
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات