معجزه كار خارق العاده‏اى است كه پیغمبر به فرمان خدا، براى اثبات ارتباط خودش  با خدا و حقانیت ادعاى خودش، انجام مى‏دهد.
امام صادق علیه السلام در این باره مى‏فرماید:
 «خداوند به پیامبران و جانشینانشان معجزه عنایت كرده تا گواه راست بودن ادعاى آورنده معجزه باشد و معجزه، نشانه‏اى است كه آن را جز به پیامبران و رسولان و حجت‏هاى خود نمى‏دهد تا بدین وسیله، آنان كه به راستى ادعاى ارتباط با خدا را دارند، ازمدعیان دروغگو شناخته شوند.
» بحارالانوار، ج 11، ص 71

               
پس، معجزه نشانه ارتباط پیامبر با مبدأ هستى است.
شاید به ذهن برسه که معجزه اصلا از نظر عقلی درست نیست چون نقض كننده قانون علیت است؛ یعنى ما یا باید قانون علیت را قبول کنیم و معجزه را رد  كنیم و یا معجزه را قبول کنیم و قانون علیت را ردش  كنیم. قانون علیت میگه هر معلولى از علت خاص خودش صادر مى ‏شود؛ حرارت از آتش صادر مى ‏شود نه از یخ .اگر ما بپذیریم كه چیزى بر خلاف جریان علت و معلولى انجام بگیره، معنایش اینه كه كلیت قانون علیت را نپذیرفته‏ ایم.
ولی این حرف درست نیست چون ....

قانون علیت دو معنا داره: اول اینکه هیچ معلولى بدون علت تحقق نمى ‏یابد واین یك معناى روشنى است كه اگر چیزى وجودش از خودش نیست، ناچار از غیر است،ولى معنایش این نیست كه معلولها همیشه از علل عادى شناخته شده صادر مى‏ شوند. این قانون این رو میگه كه ما براى هر معلولى علتى معتقد شویم. معناى دوم اینكه براى هر معلولى، علت خاص معرفى شود كه بگوییم این معلول فقط از آن علت پدید مى‏ آید. البته بطور كلى، سنخیت بین علت و معلول درست است، اما عقل بدون كمك گرفتن از تجربه نمى‏ تواند علت منحصر یك پدیده‏ اى را بشناسد و شناختن علتهاى خاص اشیاء، بطور معمول به وسیله تجربه حاصل مى ‏شود و تجربه نیز هیچ‏گاه نمى‏تواند علت منحصر یك پدیده‏اى را در تمام زمانها و مكانها اثبات كنه، چون تجربه بشر محدود است و اگر هزارها مورد را هم تجربه كنیم، باز عقل مى ‏گوید ممكن است این معلول از یك راه دیگرى هم حاصل شود كه ما نمى‏ دانیم. شاید هزارها سال، بشر فكر مى‏ كرد كه حرارت جز از آتش حاصل نمى‏ شود، ولى امروزه راههاى دیگرى براى پدید آمدن حرارت كشف شده است؛ بسیارى از فعل و انفعالات شیمیایى موجب پیدایش حرارت مى ‏شود و شاید علتهاى دیگرى هم باشد كه ما هنوز نمى‏ دانیم. حال اگر مردم در گذشته خیال مى ‏كردند علت منحصر این پدیده، شئى خاصى است آیا پس از آن كه علت جدیدى براى آن پیدا شد، معنایش این است كه قانون علیت نقض شده است؟ قانون علیّت مى ‏گفت: معلول بدون علت، پیدا نمى شود، امّا آن علت را نشان نمى ‏دهد و مشخص نمیکنه، پس وقتى علت جدیدى كشف شد مى‏ فهمیم كه آن علت، تنها علت نبوده و قابل جایگزینى است. بنابر این، اگر ما پذیرفتیم كه بهبودى مریض همیشه از راه خوردن دارو حاصل نمى ‏شود و یك راه دیگرى نیز هست، این امر نقض قانون علیّت نیست، بلكه علت جدیدى كشف شده است. حال، این علت جدید دو گونه است: گاهى علت مادى است و گاهى علت غیر مادى و قابل تحصیل است و انسانهایى مى ‏توانند آن را به دست آورند مثل قدرتهاى نفسانى كه مرتاضان پیدا مى ‏كنند پس آن هم علتى است براى پیدایش یك پدیده‏اى در جهان ماده، ولى خود علت، امر مادّى نیست، بلكه امر نفسانى بوده ولى ممكن است كسانى از راه آموختن آن را به دست آورند و به كاربگیرند، این قسم نیز نقض قانون علیت نیست، بلكه كشف علت جدید است، لیكن یك علت غیر مادى است براى پدیده‏ هاى مادى.
بالاتر از اینها یك علت معنوى وجودى دارد كه از طریق عادى قابل تحصیل ویادگیری و آموزش دادن نیست و موهبتى الهى است؛ وقتى كه مى‏ گوییم پیامبرى مرده‏اى را زنده كرد؛ یعنى خدا یك قدرتى به او داده بود كه به اذن او این قدرت را به كار گرفت. این قدرت علت بود براى زنده شدن مرده‏اى یا شفا یافتن مریضى.
مبدأ این قدرت چیزى است كه خداوند به نفس آن پیامبر مرحمت كرده است ولى قابل آموزش نیست و دیگران نمى ‏توانند به آن دست یابند، ولى به هر حال علت است.
نتیجه اینكه، پذیرفتن معجزه نقض قانون علیت نیست، بلكه پذیرفتن علتى است براى پدیده‏هاى عادى اما نه از سنخ علتهاى عادى، بلكه علتى معنوى است كه به موهبت الهى در نفس پیامبر تحقق پیدا مى‏ كند و قابل آموزش نیست.

 

برای مطالعه بیشتر به این کتابها مراجعه کنید: پیام قرآن، ج 7، ص 278; محمد تقى مصباح یزدى، راه و راهنما شناسى، ص 61 ـ 66 و عبدالله جوادى آملى، تفسیر موضوعى قرآن كریم، قرآن در قرآن، ج 1، ص 93 ـ 96.





طبقه بندی: پیامبر شناسی،  امام شناسی، 
برچسب ها: معجزه، خارق العاده، قانون، علت ومعلول، قانون علیت، پیامبر، نبوت، پیامبری، اعجاز، موادشیمیایی، مردها، زنها، مریضی، بیماری، عادی، غیر عادی، موهبت الهی، راهنما، راهنما شناسی، عجز،
مطالب مرتبط: ضرورت نبوت وپیامبری، آیا در مغرب زمین و خاور دور پیامبرانی بوده اند؟، یاد بگیریم تا بهتر زندگی کنیم، گفته های پیامبر موافق عقله یا مخالف عقل؟، چرا باید از پیامبر اطاعت کرد، چرا همه پیامبران از میان مردان انتخاب شده اند؟،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ جمعه 19 اسفند 1390 توسط : حجت ریحانی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات