سوال این است که آیا معجزه دلیل قطعی بر نبوت می باشد یا دلیل قانع کننده برای عامه مردم است؟
توضیح اینکه :
      معجزه از آن جهت که منوط به اذن خاص الهی است می تواند نشانه ارتباط خاص بین آورنده معجزه و خدا باشد و اینکه خداوند متعال این اذن خاص را به وی داده و خواسته است کار خود را از راه اراده او تحقق بخشد و لازمه عقلی این نوع ارتباط آن نیست که ارتباط دیگری هم بین خدای متعال و آورنده معجزه به عنوان فرستادن و گرفتن وحی برقرار باشد یا به تعبیری دیگر که


مرحوم علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان دارند:« معارفی را که انبیاء آورده اند تمام بر طبق برهانهایی روشن و واضح است و این براهین هر عالم و بصیری را از معجزه بی نیاز می کند و بهمین جهت بعضی ها گفته اند : اصلاً معجزه برای قانع کردن عوام الناس است چون عقلشان قاصر است از اینکه حقایق معارف عقلی را درک کنند برخلاف خاصه مردم که در پذیرفتن معارف آسمانی هیچ احتیاجی به معجزه ندارند.»
جواب اینکه:
      ما سه گونه دلالت داریم 1- دلالت قراردادی یا اعتباری: مثل دلالت علایم راهنمایی رانندگی بر وجود پیچ جاده 
2-دلالت طبیعی : مثل دلالت سرفه بر وجود درد سینه و سرما خوردگی

3- دلالت عقلی: دلالتهای استدلالی مثل دلالت معلول بر علت
دلالت معجزه بر صدق نبوت از دو نوع دلالت اول نمی تواند باشد چون نه  خدا با بشر چنین وقراردادی دارد و نه اینکه با آودن معجزه طبیعتاًدلالت بر صدق نبوت بکند بلکه از نوع دلالت عقلی است
نحوه دلالت معجزه یک نوع دلالت عقلی به نحو عملی است مثل مواردی که عقل انسان از عمل شخصی پی به رضایت او می برد و یا از سکوت او کشف رضایت می نماید ، وقتی شخصی ادعای نبوت و پیغمبری می کند و خود را فرستاده از طرف خدا معرفی می کند و از طرفی چون خدا آگاه به افعال همه است ادعای این شخص در حضور خدا انجام شده است وقتی برای اثبات ادعای خود کار خارق العاده ای را انجام داد حال این کار را به خودش نسبت داد و یا به خدا حتماً دلیل صدق او خواهد بود چون اگر دروغ بگوید خداوند نباید بگذارد این کار انجام گیرد زیرا اگر آورنده این عمل خارق العاده دروغگو باشد خداوند عملاً او را تایید کرده و مردم را اغراء به جهل نموده است وباعث گمراهی ایشان گشته و این از خدای حکیم قبیح است.
بنابر این آوردن معجزه دلیل عقلی بر صحت ادعای نبوت و برقراری رابطه وحی است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منابع و مآخذ:
ترجمه تفسیر المیزان ج1 ذیل آیه 23 سوره بقره
مجموعه آثارج26 - آشنایی باقرآن -  شهید آیت الله مرتضی مطهری
نبوت از دیدگاه قرآن و روایات
مبانی اندیشه اسلامی 1





طبقه بندی: پیامبر شناسی، 
برچسب ها: معجزه، عقل، منطق، دلالت، دلالت عقلی، دلالت طبیعی، دلالت اعتباری، راهنما، راهنما شناسی، نبوت، وحی، پیامبری، خداشناسی، خارق العاده، دروغ، مدعی، مدعی نبوت، رهنمایی و رانندگی،
مطالب مرتبط: برای یه پیامبر، معجزه آوردن لازم و ضروریه؟، معجزه چیه ؟ و با قانون علیت جور در مییاد؟،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 24 اسفند 1390 توسط : داود
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic