امیرالمومنین

حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) و حضرت علی(علیه‌السلام) دو همسر عاشق و فداکار و نمونه انسان‌های کامل و معصومی هستند که از هر گونه لغزش و خطا مبرا هستند که خداوند کریم در وصف آنان می‌فرماید:«إِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً [احزاب/33] به درستی که خداوند می‌خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور كند و كاملًا شما را پاك سازد».

اما عده‌ای معاند و کینه‌توز بدون هیچ شواهد صحیح تاریخی چهره مطهر و معصوم اهل بیت(علیهم‌السلام) را خدشه دار کرده و می‌گویند ازدواج فاطمه(سلام‌الله‌علیها) با امیرالمومنین(علیه‌السلام) ناخواسته و اجباری بوده و  زندگی مشترک ایشان به گواه تاریخ(البته معلوم نیست با کدامین شاهد تاریخی) همواره پر از مشکل و دعوا بوده است و فاطمه(سلام‌الله‌علیها) بارها نزد پدرش از تندخویی، خشونت و بددهنی امیرالمومنین(علیه‌السلام) گله و شکایت کرده است. و عشقی در میان آن دو نفر وجود نداشته و فاطمه نُه ساله، هر شب مجبور بوده است لباس، شمشیر و دست و پای خونین حضرت را که حاصل از کشتار سگان و یا مردمان بی‌دفاع بوده است، بشوید و به خواسته‌های شهوانی وی نیز تن دهد.

حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) و حضرت علی(علیه‌السلام) دو همسر عاشق و فداکار و نمونه انسان‌های کامل و معصومی هستند که از هر گونه لغزش و خطا مبرا هستند که خداوند کریم در وصف آنان می‌فرماید:«إِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً [احزاب/33] به درستی که خداوند می‌خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور كند و كاملًا شما را پاك سازد».

اما عده‌ای معاند و کینه‌توز بدون هیچ شواهد صحیح تاریخی چهره مطهر و معصوم اهل بیت(علیهم‌السلام) را خدشه دار کرده و می‌گویند ازدواج فاطمه(سلام‌الله‌علیها) با امیرالمومنین(علیه‌السلام) ناخواسته و اجباری بوده و  زندگی مشترک ایشان به گواه تاریخ(البته معلوم نیست با کدامین شاهد تاریخی) همواره پر از مشکل و دعوا بوده است و فاطمه(سلام‌الله‌علیها) بارها نزد پدرش از تندخویی، خشونت و بددهنی امیرالمومنین(علیه‌السلام) گله و شکایت کرده است. و عشقی در میان آن دو نفر وجود نداشته و فاطمه نُه ساله، هر شب مجبور بوده است لباس، شمشیر و دست و پای خونین حضرت را که حاصل از کشتار سگان و یا مردمان بی‌دفاع بوده است، بشوید و به خواسته‌های شهوانی وی نیز تن دهد.

این یک تهمت و افترایی بیش نیست که با عصمت اهل بیت(علیهم‌السلام) و آیات قرآن کریم از جمله آیه تطهیر، مباهله و....در تعارض و تضاد است، مگر می‌شود که کسی جان پیامبر و نفس او باشد و این چنین رفتار کند.

در احادیث مختلف با طرق متعدد وارد شده است که پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌واله) در امر ازدواج هیچ‌گاه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) را مجبور به پذیرش شخص خاصی نکرد؛ و فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) با طیب خاطر و رضایت کامل پاسخ مثبت به امیرالمونین (علیه‌السلام) دادند و مرتبه بالاتر این که ازدواج این دو با رضایت خداوند متعال صورت گرفت، که اینک به احادیث صحیح در این باره اشاره می‌نماییم:

شیخ طوسى(رحمه‌الله‌علیه) از امیرالمومنین(علیه‌السلام) نقل کرده است كه حضرت فرمود: «....پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) به من فرمود: اى على قبل از تو مردان دیگرى نیز چنین خواسته‌اى(خواستگاری) داشتند، ولى هر گاه تقاضاى آن‌ها را با فاطمه(سلام‌الله‌علیها) در میان گذاشتم در چهره او علامت عدم رضایت را مشاهده كردم؛ حال تو نیز باید چند لحظه‌اى صبر كنى تا نزد او بروم و خواسته تو را با او در میان گذارم و برگردم . پس رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نزد فاطمه(سلام‌الله‌علیها) رفتند، فاطمه(سلام‌الله‌علیها) برخاست، عبا و نعلین‌هاى پدرش را گرفت و براى او آب آورد تا وضو بگیرد و پاهایش را بشوید، پس حضرت نشست و به دختر خود فرمود: دخترم، على بن ابى‌طالب(علیه‌السلام) كه تو قرابت او را با ما مى‌شناسى، و فضل و برترى او را بر دیگران مى‌دانى، و چگونگى اسلام و ایمان او را دیده‌اى، و نیز مى‌دانى كه من از خداى خود خواسته‌ام كه تو را به بهترین و محبوب‌ترین بندگانش تزویج كند، درباره ازدواج با تو گفتگویى با من داشته، نظر خودت درباره این امر چیست؟ فاطمه(سلام‌الله‌علیها) هنگامى‌كه این سخن را شنید، چیزى نگفت و سكوت كرد، و از خجالت چهره‌اش را برگردانید. رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) برخاست در حالى‌كه با خود مى‌گفت: الله اكبر، همانا سكوت فاطمه نشانه‌ی رضایت اوست. در این حال جبرئیل بر رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) فرود آمد و گفت: فاطمه را به ازدواج على درآورد كه همانا خداوند متعال نیز از این وصلت خشنود است و آن دو شایسته یكدیگر مى‌باشند».[1]

در روایت صحیح دیگری آمده پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌واله) خطاب به امیرالمومنین(علیه‌السلام) فرمود: «لولاك یا على، لما كان لفاطمه كفو على وجه الارض: یا على، اگر تو نبودى، برای فاطمه فاطمه را بر روى زمین همانند و نظیرى نبود».[2]

سوال این است که مراد حضرت از کفویت چیست؟ واضح است که مراد حضرت کفویت در تمام مراتب وجودی است نه در خصوص مال و خلقت ظاهری، یعنی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در شئون ولایت، عصمت و فضائل همتای علی(علیه‌السلام) است. پس این موهومات با کدامین عقل سلیمی سازگار است که علی(علیه‌السلام) در برخورد با همسر، فقط فکر تمایلات نفسانی خود و ... باشد.

در ثانی به گواه تاریخ و احادیث بسیار، ایمرالمومنین(علیه‌السلام) از شدت محبت و عشق حتی راضی به کار بسیار در منزل و خستگی فاطمه(سلام‌الله‌علیها) نبود و در کارهای منزل به حضرت کمک می‌کردند و از هیچ کاری در جهت رضایت،خوش‌نودی و آسایش او مضایغه نمی‌کردند و خود را مسئول و متعهد نسبت به ایشان می‌دانستند.[3] متقابلا حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)در همسرداری و دفاع از حریم ولایت و حفظ شئون ولایت همسرش، آن چنان عاشقانه و بی‌نظیر برخورد نمودند و خود را ذوب در مقام ولایت امیرالمونین(علیه‌السلام) کرده بودند که به کلی خود را فراموش کرده بودند که هرگز رفتاری، ازخودگذشتگی و جان نثاری بهتر و بالاتر از روش حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در عالم هستی وجود ندارد و نخواهد داشت.

بنابراین زندگی زناشویی فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) و علی(علیه‌السلام) سراسر با عشق، محبت، دل‌داگی، گذشت و فداکاری همراه بود به گونه‌ای که حضرت امیر(علیه‌السلام) خود دراین باره می‌فرمایند: «به خداسوگند من هرگز زهرا را به خشم نیاودرم و او را به کاری مجبورنساختم، تا این‌که من‌را در فراقش گرفتار ساخت و متقابلاً او نیز من‌را خشمگین نساخت و هیچ‌وقت نافرمانی نکرد و هرگاه من با او دیدار می‌کردم غم‌ها وغصه‌هایم ازدلم برطرف می شد».[4] همین یک حدیث از میزان عشق و علاقه شدید متقابل این دو همسر معصوم و آسمانی حکایت می کند، که در طول زندگی کوتاه و پر از معنای آنان نه تنها کوچک‌ترین اختلافی پیش نیامده است بلکه نظیر چنین زندگی و عشقی را نمی‌توان در عالم پیدا کرد.

 

___________________________
پی‌نوشت:
[1].امالی شیخ طوسی،ج4،ص425.
[2]. عیون اخبارالرضا، ج3،ص245؛ینابیع الموده ، ص 237؛ بحارالانوار ج 43/ 107.
[3]. این مسأله با تعبیرات مختلفی در این منابع آمده است: اصول کافی، ج 5، ص 86؛ امالی شیخ طوسی، ج 2، ص274؛ بحارالانوار، ج 43، ص 50 و 51، ح 47.
[4]. بحار الانوار ج43 ص134.





برچسب ها: ازدواج، پیوند آسمانی، حضرت زهرا، امیرالمونین، عاشقانه،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ جمعه 1 اسفند 1393 توسط : علی سیدی
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو