اخلاق پیامبر
محور شخصیت و امتیاز انسان، روح نورانی است که در وجود انسان است. روحی که خداوند به آن سوگند یاد نمود، روحی که انسان را از آلودگی‌های گناه باز می‌دارد و او را به ارزش‌های اخلاقی و کمالات هدایت و ارشاد می‌نماید، ولی باید توجه داشت که این روح همواره به تعالیم و آموزش‌های عالی که از قرآن و مکتب پیامبران و امامان (علیهم السلام) سرچشمه می‌گیرد، نیاز دارد.
سال نهم هجرت، قبیله حاتم طایی، یعنی قبیله «طی» به سرپرستی «عدی بن حاتم» هنوز تسلیم اسلام نشده بودند؛ از طرف پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) سپاهی به فرماندهی امیرالمومنین(علیه‌السلام) به این دودمان سرکش حمله کرده، آن‌ها را شکست دادند. «عدی بن حاتم» به شام گریخت، ولی خواهرش همراه عده‌ای به اسارت اسلام در آمد.

هنگامی‌که خواهر عدی نزد رسول خدا آمد، گفت: «ای محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) پدرم (حاتم) از دنیا رفت و نگهبانم هم (عدی) ناپدید شد. اگر صلاح می‌دانی من‌را آزاد کن و شماتت و سرزنش قبیله‌های عرب را از من دور ساز. همانا پدرم بردگان را آزاد می‌ساخت، از همسایگان نگهبانی می‌نمود و به مردم غذا می‌رسانید و آشکارا سلام می‌کرد و در حوادث تلخ روزگار، به مردم کمک می‌کرد».
پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) که به ارزش‌های ارجمند اخلاقی احترام بسیاری می‌گذاشت، به دختر حاتم فرمود: «ای کنیز، این صفات از صفات مؤمنان راستین است. اگر پدرت مسلمان بود ما به او رحمت می‌فرستادیم».
سپس به مسؤولین امر فرمود: «به پاس احترام ارزش‌های اخلاقی پدر این دختر، او را آزاد سازید».[1] این فراز، بیان‌گر نهایت احترام پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به اصول اخلاقی است، که حتی بودن آن در زندگی کافری مانند حاتم، موجب شد حضرت دختر او را آزاد کند.

قرآن کریم، راجع به انسان می‌فرماید: «فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِینَ [حجر/29] پس چون آن را درست كردم و در آن از روح خود (روح مبارك و شایسته منسوب به خودم) دمیدم، همگى براى (تعظیم) او سجده‏‌كنان به رو درافتید». لذا محور شخصیت و امتیاز انسان، روح نورانی است که در وجود انسان است، روحی که خداوند به آن سوگند یاد نمود، روحی که انسان را از آلودگی‌های گناه باز می‌دارد و او را به ارزش‌های اخلاقی و کمالات هدایت و ارشاد می‌نماید، ولی باید توجه داشت که این روح همواره به تعالیم و آموزش‌های عالی که از قرآن و مکتب پیامبران و امامان (علیهم السلام) سرچشمه می‌گیرد، نیاز دارد که اگر لحظه‌ای از این مخزن‌ها جدا گردد، به روح حیوانی و بدتر از آن تبدیل و مسخ خواهد شد، چنان‌که در آیه‌ای از قرآن می‌فرماید: «مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَاراً فَلَمَّا أَضَاءتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِی ظُلُمَاتٍ لاَّ یُبْصِرُونَ [بقره/17] داستان آن‌ها داستان كسى است كه (در شب تاریك در بیابانى وسیع) آتشى را برافروزد، پس همین كه اطراف او را روشن سازد خداوند (به خاموش كردن آتش) نورشان را از بین ببرد و آن‌ها را در میان تاریكى‏‌ها كه هیچ نبینند رها سازد».[2]

 

-----------------------------------------
پی‌نوشت
[1]. زهر الربیع، جزایری، نعمت الله بن عبد الله، ناشر: موسسه العالمیه، محل نشر: بیروت، ص 89.
[2]. بیست پنج اصل از اصول اخلاقی امامان (علیهم السلام)، اشتهاردی، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1377، ص19.





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 6 اسفند 1393 توسط : سلمان خلیلی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic