بعد از اینکه در مطالب گذشته در مورد پیامبران و ویژگی ها و ماموریت هاشون  گفتگو کردیم جا داره مختصری در مورد وحی هم بحث کنیم تا بدونیم وحی چیه.
وحی همون دستورات و فرامین خداست که پیامبران دریافت میکنن و در اختیار مردم قرار میدن. ادراك ناشى از وحى، از نوع ادراكهاى بشرى نیست، بلكه ادراكى‏ است که برا ما تصور کردنش سخته . بعضی ها فکر میکنن وحى همون نبوغ و كشف و شهود و تجربه دینى است.

ولی باید توجه داشته باشیم که نبوغ، توانایى فوق ‏العاده ذهنیه كه با کمک اون، انسان بدون طىّ مراحل علمى متعارف ، به درك حقایقى میرسه و مسائلی رو حل میکنه، امّا نوع حقایق حاصل از نبوغ، براى عقل انسانى دست یافتنیه.  افرادِ داراى نبوغ، از حسّ نیرومندى برخوردارند و آنچه را دیگران به سختى درمى ‏یابند، به سرعت درک میکنند امّا پیامبران غیر از این حسّ نیرومند، توانایى دیگرى هم دارند كه از طریق آن به حقایقى مى‏ رسند كه دیگر انسانها نمیتونن به اون برسن. كشف و شهود هم بیش‏تر بر اثر ریاضت نفس به دست مییاد اینطور كه  انسان نفس خویش را به سختى و ریاضت میندازه، براثر این ریاضتها بعضی کار ها رو انجام میدن،و بعضی اطلاعات رو بدست مییارن كه دیگران از آنها بى نصیب‏اند. در این حال، انسان چیزى از برون خویش برنمى ‏گیرد؛ بلكه از درون کمک مى ‏گیره . در مسئله وحى، پیامبران تنها گیرنده پیام‏اند و با كسى روبه‏ روهستند كه با آنان سخن مى ‏گوید و حقایقى را از برون به آنها مى ‏آموزد . 
همچنین وحی با تجربه دینی هم فرق دارد و یکی نیستند .وحى، فعل الهى است كه به انسان كامل مى ‏رسه ؛ امّا همه انسانهای عادی می تونن تجربه دینى رو تجربه کنن. بعضی وقتا تجربه دینى بر اثر تلقینات فرد مؤمن بوجود مییاد بدون اینکه از واقعیّت خارجى حكایت كنه،(تخیلات و توهمات) امّا وحى از حقایق عینى سخن میگه.

با توجه به آنچه درباره وحى گفته شد، می فهمیم كه وحى مقوله‏ اى جدا از كلام بشریه و آنچه پیامبران علیهم السلام آوردن، حاصل نبوغ شخصى، تجلّى باطنى و امورى دیگه ای مثل اینا نبوده، بلكه خداوند حکیم پیامبران  بزرگوار رو انتخاب کرده و به وسیله آنها فرامین و دستورات خودش رو به انسانها رسونده و مطمئناً مى‏ دانسته كه آنان امانتدارانى هستند كه مى ‏تونن پیامش را به آدمیان برسونن و موجب هدایت و رستگارى شوند و كوچك‏ترین دخل و تصرفى در محتوا و شكل پیام وحیانى نكنند و آنان نیز به حق چنین كردند و شایستگى خود را در انجام این رسالت مهم به اثبات رسانیدند و به‏ راستى كه بشریت در گذشته و حال و آینده وامدار رنج‏ها و كوشش‏هاى آنان است.

برای مطالعه بیشتر به کتابهای نبوت عامه، ص: 77   ـ قلمرو دین ص: 129 ـ اندیشه دینى، ص: 124 مراجعه کنید.





طبقه بندی: پیامبر شناسی،  امام شناسی،  علم، 
برچسب ها: وحی، تجربه دینی، مرتاض، نابغه، نبوغ، ریاضت، خدا، پیامبر، انبیا، علم، کشف و شهود، سخن گفتن، عقل، هوش، استعداد، پیام، پیامهای غیبی، حقیقت، وحیانی، سروش، عبدالکریم سروش، درک، حقائق،
مطالب مرتبط: اوصاف و ویژگیهای عمومی پیامبران در قرآن (1)، نیاز به پیامبران براى اداره جامعه بشرى‏، گفته های پیامبر موافق عقله یا مخالف عقل؟ (پاسخ به یه شبهه)،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 20 فروردین 1391 توسط : حجت ریحانی
نمایش نظرات 1 تا 30