رفراندوم مجدد نظام جمهوری اسلامی، غیر عقلانی و شیطانی
نظام جمهوری اسلامی ایران، تنها نظام و حکومتی در دنیا می‌باشد که قانون اساسی آن بر پایه جهان‌بینی و ایدئولوژی اسلامی استوار است. مشروعیت نظام اسلامی برگرفته از حاکم و آفریدگار هستی و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) است؛ چرا که تنها خداوند متعال و کسانی که از طرف او مأذون هستند، حق حاکمیت بر دیگری را دارند.

به عقیده شیعه حکومت پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اهل بیت(علیهم‌السلام)با نصب خاص خداوند متعال صورت گرفته است، و در زمان غیبت امام معصوم(علیه‌السلام)،حکومت مجتهد جامع شرایط با نصب عام از جانب امام معصوم(علیه‌السلام) مشروعیت گرفته است، که خود منصوب خداست.[1]

بنابراین صرف دادن احتمالِ نارضایتی مردم از حکومت اسلامی، برگزاری همه‌پرسی و رفراندوم مجدد، عقلانی و امکان‌پذیر نیست. زیرا مشروعیت نظام اسلامی از جانب خداوند متعال است و رضایت و مقبولیّت مردم هیچ گونه مشروعیتی به حکومت ولی فقیه نمی‌دهد تا عدم رضایت آنان باعث از بین رفتن مشروعیت آن شود.


البته تحقق حاكمیت و تثبیت حکومت الهی منوط به پذیرش و مقبولیّت مردم است که در غیر این‌صورت حكومت دینى عینیت و تحقق نخواهد یافت و بدون مشارکت مردم ضمانت اجرایی خود را از دست خواهد داد؛ چرا که شرط لازم برای تحقق حكومت دینى(چه حکومت پیامبر و امام و چه حکومت فقیه در عصر غیبت) پذیرش و مقبولیّت مردم است؛ هم‌چنان که حضرت امیر(علیه‌السلام) می‌فرماید:«اگر حضور بیعت‌كنندگان و وجود یاوران نبود، حجّت بر من تمام نمى‌شد... رشته كار [حكومت] را از دست مى‌گذاشتم.»[2]

امام خمینی(ره) درباره نقش و تأثیر مردم در فرایند تشکیل حکومت می‎فرمایند: «ما خواهان استقرار یک جمهوری اسلامی هستیم و آن حکومتی است متکی به آراء عمومی و شکل نهایی حکومت با توجه به شرایط و مقتضیات کنونی جامعه ما توسط خود مردم تعیین خواهد شد.»[3] و در فرازی دیگر درباره  ماهیت و حقیقت نظام اسلامی می‎فرمایند: «ماهیت حکومت جمهوری اسلامی این است که با شرایطی که اسلام برای حکومت قرار داده است، با اتکاء به آراء عمومی ملّت، حکومت تشکیل شده و مجری احکام اسلام می‎باشد.»[4]

نکته بسیار مهم دیگر که نباید از آن غفلت نمود این است که تا کنون در هیچ نظام و حکومتی در دنیا به صرف احتمال و درخواست گروه و یا نسلی، همه پرسی و انتخابات مجدد برگزار نشده است که این‌بار نظام جمهوری اسلامی چنین کاری کند. و این مسأله عقلاً و در عرف حکومتی دنیا پذیرفته نیست، از این جاست که «نظام‌هایی که مشروعیت خویش را وامدار آرای مردم می‌دانند و به زعم سردمداران آنها همیشه باید آرای عمومی به نفع آنان باشد تا مشروعیت شان محفوظ بماند هیچ‌گاه با احتمال تغییر در آراء مردم به انتخابات جدید مبادرت نمی‌کنند و تاکنون کسی به آن‌ها اشکالی نکرده است با اینکه به نظر می‌آید این اشکال به صورت جدی متوجه آنان است ولی وقتی مشروعیت نظام اسلامی به حکم الهی است نه آرای مردم ضرورتی ندارد که به صرف این احتمال ضعیف مسأله انتخابات مجدّد را پیش کشید.»[5]

بنابراین رفراندوم و انتخابات مجدد کاری غیر عقلانی و خلاف عرف تمام نظام‌ها و حکومت‌های دنیا است و اگر چنین کاری صورت گیرد، پایانی نخواهد داشت و با وجود احتمال و مخالفین اندک باید یک انتخابات مجدد برگزار شود؛ از طرفی نظام اسلامی مشروعیتش را از مردم نمی‌گیرد تا با منتفی شدن آن مشروعیتش از بین برود.

_______________________________________

پی‌نوشت:

[1].آیت الله مصباح یزدی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج 1، ص 28.
[2]. نهج‌البلاغه، خطبه سوّم.
[3]. صحیفه نور، ج4، ص26.
[4]. همان، ج 3، ص 105.
[5]. آیت الله مصباح یزدی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج 1، ص 38.





برچسب ها: رفراندوم، نظام، جمهوری اسلامی، ایران، انقلاب اسلامی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 11 فروردین 1394 توسط : علی سیدی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic