معجزات پیامبران با کارهایی که مرتاضان و ساحران میکنن ، فرقهایی باهم دارن، وبعضی شباهت ها هم دارن.
شباهتهاشون اینکه: اینها با اسباب طبیعی که ماها میشناسیم شون بوجود نمییان بلکه با اسباب و عللی همراهن که برا ماها ناشناخته اند.ولی فرقهایی هم با هم دارن .

سحر نوعی عمل خارق العاده است كه آثاری از خود در وجود انسانها به جا می گذارد كه گاهی یك نوع چشم بندی و تردستی است و گاه تنها جنبه روانی و خیالی دارد(1)
اما مرتاض چه می كند و ریاضت چیست؟ باید گفت ریاضت ها انواع مختلف و مسلك های متفاوتی دارد ولی در همه آنها اجمالاً مخالفت با نفس و آن را از امور خارج از خود پرهیزدادن اساس كار به شمار می رود(2) و اثر ریاضت این می شود كه برای نفس حالتی حاصل شود كه بفهمد می تواند مطلوب را انجام دهد.(3) مرتاضان افرادی هستند که توانسته‌اند با ریاضت‌های غیر شرعی و تحمل سختی‌های نامشروع بدنی و فیزیکی کارهایی انجام دهند که دیگران را به شگفتی وادار کند؛ حرکت دادن اشیاء بدون لمس کردن آنها و تنها با نگاه کردن به آنها، معلق شدن و پیچ و تاب بدن، کارهایی است که مردم را در برابر مرتاضان به شگفتی وا می دارد کار مرتاض‌ها با کمک جن و شیاطین است ، در برخی موارد هم با معصیت همراه است.

معجزه فرقهای اساسی با این کارها داره که به چند مورد اشاره میکنم:
1- هیچ کس نمیتونه معجزه رو باطل کنه و اثرش رو از بین ببره.ولی سحر و مرتاضی اینطور نیستن ،بلکه اگه یه کسی که قدرت بیشتری داشته باشه و در کارش مهارت بیشتری داشته باشه میتونه کارهای دیگران رو باطل کنه .مثلا یه مرتاض در اثر ریاضت، قدرتی پیدا می كنه و میتونه با یك اشاره، جسمى سنگین را در هوا نگاه داره،یا بعضی هاشون میتونن با نگاه قطار در حال حرکت رو نگه دارن و متوقفش کنن. اینجا یه مرتاض ماهرترمیتونه این كار او را خنثى كنه و با یك اشاره، اون جسم را پایین بیاره . ولى در معجزه اینطور نیست و هیچ کس نمیتونه اون رو باطل کنه با بهتر از اونو بیاره.
2- معجزه یاددادنی و یادگرفتنی  نیست؛ درسى نیست كه كسى بخواند و بیاموزد و ریاضتى نیست كه با انجام آن كسى توان معجزه كسب كند، بلكه موهبتى الهى است كه خداوند آن را نشانه نبوّت قرار داده است. ولی سحر و ریاضت كسب كردنى‏اند و دیگران هم مى‏توانند با آموزش و تمرین ویژه، به آن‏ها دست یابند.
3- کسی که معجزه مییاره ادعای پیامبری میکنه یا برای ثابت کرده پیامبریش از معجزه استفاده میکنه. ولی اگه كسى كارى خارق‏العاده انجام بده، ولى ادعای پیامبرى نکنه، به اون كار خارق‏العاده، معجزه نمیگن.
پس اگه کار خارق‏العاده- كه از اولیاى الهى سر مى‏زند- همراه با ادعاى پیامبرى باشه ، اون رو معجزه و آورنده‏اش را پیامبر میگن و اگر آن اولیاى الهى ادعاى پیامبرى نكنند، به کارهای خارق العاده آنها كرامت گفته میشه.
ریشه كرامات، در كسب كمالات و توانایى‏هاى روحى در سایه بندگى خداوند است. انسان با عبودیت و بندگى مى‏تواند به كراماتى دست یابد.
4- كارهاى خارق‏العاده مرتاضان وساحران از جهات مختلف محدودیت داره ،در حالى كه معجزه‏هاى پیامبران محدود به قید و شرطى خاص نیست.
چون نیروى انسان محدوده ، کارهایی هم كه متكى به توانایی وقدرت انسانه، محدوده . مرتاضان براى انجام كارهاى خودشون به تعلیم و تمرین نیاز دارن  و هرگز كسى مادرزاد مرتاض نیست. از طرفی  مرتاضان نمینونن هر کاری روانجام بدن، بلكه تنها بر انجام كارهاى معینى توانایى دادند، ولى پیامبران این چنین محدودیتهایى ندارن. دیگر آن كه به تعلیم و تمرین براى انجام معجزه نیازمند نیستند. پیامبران حتّى ممكن است در گهواره- مانند حضرت مسیح علیه السلام- معجزه ظاهر كنند . همچنین معجزه‏هاى پیامبران تنها در موضوعاتى خاص نیست و اگر معجزه پیامبرى در موضوعى خاص بوده، زمان و مكان و یا درخواست مردم اقتضا میکرده .مثلا پیامبر اسلام معجزه ای مثل قرآن دارن که به در خواست مردم نبوده و معجزاتی هم داشتن که به درخواست مردم بوده مثل شق القمر .

(1) آیه الله مكارم شیرازی، تفسیر نمونه، دارالكتب الاسلامیه، 1379، چ 38، ج 1، ص 377.
(2)علامه طباطبایی، المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی همدانی. ج 6، ص 288.
(3)همان، ص 297.





طبقه بندی: پیامبر شناسی،  پرسش و پاسخ، 
برچسب ها: معجزه، پیامبران، خارق العاده، مرتاض، سحر، جادو، ریاضت، شرع، شق القمر، قرآن، کرامت، تعلیم، آموزش، اولیا الله، ولی خدا، شیطان، اسباب طبیعی، روح، ساحران، جادوگران، تقویت روح، پرورش روح،
مطالب مرتبط: نمونه هایی ازمعجزات پیامبران، تفاوت‏ معجزه‏ و كرامت، آیا معجزه برهان عقلی است یا دلیل اقناعی؟، برای یه پیامبر، معجزه آوردن لازم و ضروریه؟، معجزه چیه ؟ و با قانون علیت جور در مییاد؟،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 3 اردیبهشت 1391 توسط : حجت ریحانی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic