امیرالمومنین

یکی از براهین عقلی که می‌توان بر ‌امامت امیرالمومنین(علیه‌السلام) اقامه نمود، برهان معجزه است؛ متکلمان شیعه مانند شیخ مفید در کتاب ارشاد، خواجه نصیرالدین طوسی در تجرید الاعتقاد و علامه حلی در کشف المراد و... برای اثبات امامت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) و سایر اهل بیت(علیهم‌السلام) به برهان معجزه استناد کرده‌اند.


برهان معجزه می‌گوید: اگر شخصی مدعی مقام و منصبی از جانب خداوند متعال باشد و برای صدق ادعای خود معجزه بیاورد، این معجزه، دلیلی بر صدق دعوای او خواهد بود، حال این ادعا برای نبوت باشد یا امامت، فرقی نمی‌کند.
زیرا معجزه با عنایت و رضایت خداوند واقع ‌می‌شود، و در این صورت بر حقانیت مدعی نبوت و امامت دلالت می‌کند؛ چون روا نیست خداوند حکیم کسی را که به دروغ دعوی نبوت و یا امامت دارد، مورد عنایت و رضایت خود قرار دهد.

البته در تعریف معجزه برخی از متکلمان، معجزه را از مختصات پیامبران دانسته‌اند، اما برخی دیگر معجزه را امری برای اثبات ادعای مقام و منصبی الهی یا حقانیت دین و آییین الهی می‌دانند، خواه آن مقام و منصب الهی نبوت باشد یا امامت.[1]

حال راجع به حضرت امیرالمومنین(علیه‌السلام) می‌گوییم: ایشان مدعی امامت بود و از سویی معجزات بسیاری از حضرت صادر شد، پس ایشان امام و جانشین بلافصل پیامبراکرم(صل‌اللّه‌علیه‌وآله) هستند.

گزارش‌های تاریخی بیان‌گر آن است که امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) پس از رحلت پیامبراکرم(صل‌اللّه‌علیه‌وآله) خود را پیشوای برحق امّت اسلامی می‌دانست.[2] از طرفی، معجزات و کرامات آن حضرت، آن‌قدر زیاد است که هیچ‌کس نمی‌تواند منکر آن شود، تا به جایی که سعدالدین تفتازانی می‌گوید: «کرامت‌های گزارش شده از صحابه و صالحین متواتر معنوی است و آن‌چه مربوط به علی(علیه‌السلام) است، بیش از آن است که شمارش شود».[3]

معجزات امیرالمومنین(علیهالسلام) بسیار معروف و مشهور و زیاد است و شیعه و اهل سنت آن‌ها را نقل کرده‌اند و مقدار آن‌ها به حدی است که برای انسان جای هیچ شکی را باقی نمی‌گذارد؛ ما نیز در این‌جا برای رعایت اختصار تنها به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
1.به «جویریة‌ بن‌ مسهّر» خبر داد که او را نزد فرمان‌روای ستم‌کار خواهند برد و دست و پاهایش را قطع می‌کنند و بر درختی می‌آویزند. وی زمانی‌که زیاد بن ابیه در دوران معاویه، والی کوفه شد به همین شکلی که حضرت توصیف کرده بود به شهادت رسید.[4]
2. میثم تمار نیز همان‌گونه که حضرت خبر داده بود، به دست عبیداللّه بن زیاد به شهادت رسید.[5]
3. امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) در رحبه کوفه حدیثی را روایت کرد، مردی او را تکذیب کرد، امام فرمود: تو را اگر دروغ گفتی نفرین خواهم کرد، آن مرد گفت: نفرین کن و امام نفرین کرد و آن مرد نابینا شد.[6]
4. واقعه «ردّ الشمس» از معجزات و کرامت‌های بزرگ امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) است که دو بار یکی در زمان حیات و دیگری پس از رحلت پیامبر(صل‌اللّه‌علیه‌وآله) بر حضرت رخ داد، طبق نقل تاریخ روزی در منزل بر پیامبر اکرم(صل‌اللّه‌علیه‌وآله) وحی نازل شد که از شدّت سنگینی وحی، حضرت سرشان روی پای امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) گذاشت و تا خورشید غروب کرد سر بر نداشت.

امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) ناچار شد که نماز عصر را نشسته بخواند و رکوع و سجود را با اشاره انجام دهد. وقتی حضرت از آن حالت بیرون آمد و از جریان آگاه شد، به علی(علیه‌السلام) فرمود دعا کن تا خورشید را برگرداند و نمازت را در حال ایستاده و در وقتش اقامه کن، امیرالمؤمنین دعا کرد و خورشید بازگشت.[7]

بنابراین همان‌گونه که هرگاه کسی مدعی نبوت باشد و معجزه داشته باشد، نبوتش ثابت می‌شود، کسی که دعوی امامت داشته باشد و دارای معجزه باشد، امامتش ثابت می‌شود. چنان که گفته شد، امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) هم ادعای امامت داشتند و هم معجزات بسیاری از ایشان صادر شد؛ در نتیجه امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) پس از پیامبراکرم(صل‌اللّه‌علیه‌وآله) امام امت اسلامی بوده است.

 

----------------------------------
پی‌نوشت:
[1]. ربانی گلپایگانی،براهین و نصوص امامت،ص83
[2]. به نهج البلاغه،خطبه 3(شقشیه) و به پست احتجاج امیرالمومنین مراجعه کنید
[3]. شرح المقاصد، ج5، ص75
[4]. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج2، ص219
[5]. همان؛ الارشاد، ج1، ص329
[6]. الصواعق المحرقه، ص129؛ فضائل الصحابه، احمد بن حنبل، ج1، ص539
[7]. این حدیث را  علمای اهل سنت زیادی نقل کرده‌اند:طحاوی در مشکل الاثار؛ ابن حجر عسقلانی در فتح الباری؛ ابن حجر مکی هیتمی در الصواعق المحرقه و..... ( الغدیر، ج3،ص184)





برچسب ها: ولایت، حضرت علی، معجزه، برهان،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 24 فروردین 1394 توسط : علی سیدی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات