آیا تا بحال شده است که بخواهیم مسافرتی برویم ، ویا کار بزرگی را انجام بدهیم و یا تصمیم مهمی را بگیریم ، مادرانمان بگویند که دلم شور می زنه و بابای عزیزمان بگه باشه دلت شور نزنه صدقه می دهیم و توکل بر خدا پیش می رویم ،این دل شوره ها و نگرانی ها همان الهاماتی است خداوند در زندگی ما را بوسیله آنها هدایت و راهنمایی می کند.
البته اینگونه هم گفت که هدایت به دو نوع می باشد :
1- هدایت فطری(همان الهاماتی که به ما می شوند)
2- هدایت کلامی و زبانی
هدایت فطری : خداوند انسان را که خلق کرده وجود وی را مجهز به الهام  کرده که با آن الهام  اعتقاد به حق و عمل صالح را تشخیص می دهد،همانطور که در آیه شریفه 30 سوره روم می فرماید: « فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّینُ الْقَیِّمُ » « روى خود را متوجه آیین خالص پروردگار كن این فطرتى است كه خداوند انسانها را بر آن آفریده، دگرگونگى در آفرینش خدا نیست این است دین و آیین محكم و استوار » و این فطرت الهی را حاکم بر تمامی خلائق می داند نه فقط مختص به انسانها.
هدایت کلامی و زبانی : هدایتی که از طریق دعوت انجام می شود ، خداوند متعال برای هدایت بشر پیامبرانی را فرو فرستاده و به همراه ایشان کتابهایی را نازل داشته و بوسیله ایشان شرایعی را بنیان نهاده که بوسیله آن راه سعادت و شقاوت را بیان فرموده و این نوع هدایت در بین بشریت مدام جریان داشته و به وسیله دعوت فطری تایید می شده.




فرق بین این دو نوع هدایت چیست؟
هدایت فطری چون لازمه خلقت بشری است لذا عمومی بوده و احدی از انسانها از این نوع هدایت مستثنی نشده اند و از آغاز خلقتشان خداوند بطور مساوی بر همگان ارزانی داشته است ولی این خود انسانها بودند که با اعمال نا شایست و زشتشان این نقطه دید هدایتشان را کور کرده اند.
هدایت زبانی و کلامی ، دعوت انبیاء در بر دارنده این نوع هدایت می باشد که خدای متعال از کسی این نوع هدایت را دریغ نداشته تا به جامعه برسد و هرکسی که حق را بر باطل مقدم می دارد دسترسی به آن هدایت داشته باشد.
اما اینکه هدایت و گمراهی در دست خداست به این معنی که هرکس هدایت زبانی و کلامی را بپذیرد خداوند با الهام و فطرتی که در نهاد وی به ودیعت گزارده است وی را در انتخاب راه از بی راهه یاری می رساند و کسانی را که هدایت زبانی و کلامی را نپذیرفته باشند و با اعمال زشت و گناهان فطرت خدای جوی خود را کورکرده اند ، خداوند متعال ایشان را در مسیر زندگی از رسیدن به مطلوب و خواسته هایشان باز می دارد و ایشان را درگمراهی و ضلالت رها می کند این است معنای آیه شریفه که می فرماید: « یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ وَ یُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمینَ وَ یَفْعَلُ اللَّهُ ما یَشاءُ » « خداوند كسانى را كه ایمان آوردند، به خاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان، استوار مى‏ دارد هم در این جهان، و هم در سراى دیگر! و ستمگران را گمراه مى‏ سازد، (و لطف خود را از آنها برمى ‏گیرد) خداوند هر كار را بخواهد (و مصلحت بداند) انجام مى ‏دهد!»(سوره ابراهیم آیه 27)
با این مطالبی که بیان شد می توان به یک شبهه ای جواب داد و آن اینکه :
مگر هدایت و گمراهی به دست خدا نیست؟! و خدا هرکه را خواهد هدایت کند و هرکه را خواهد گمراه سازد و انبیاء و پیامبران هم هیچ تاثیری در هدایت انسانها نخواهند داشت ، پس پیامبران برای چه فرستاده شده اند؟؟!!
خلاصه اینکه انبیاء در این مسیر وسیله ای هستند در جهت هدایت بشریت بسوی خیر و سعادت و نیک بختی.
---------------------------------------
منابع و مآخذ:
ترجمه تفسیر المیزان ج 20 ذیل آیه  3 سوره انسان(هل اتی)
نقد و بررسی دیدگاه مخالفین در مسائل اعتقادی ص 34




طبقه بندی: پیامبر شناسی، 
برچسب ها: هدایت، فطرت، هدایت تکوینی، هدایت تشریعی، نبوت، ضلالت، گمراهی، الهام، پیامبران، هدایت عمومی، سرگردانی، بشریت، بشر، هدایت زبانی، هدایت کلامی، هدایت فطری،
مطالب مرتبط: اگه پیامبران حقّ بودن، چرا طرفدار نداشتن!؟، علم غیب پیامبران با گرفتاری هاشون جور درنمییاد، پیامبرا موفق شدن؟،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 توسط : داود
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات