تبلیغات
سفیران نور - کار طلبه چیست!!!
کار طلبه چیست!!!
تعداد بازدید : مرتبه

در زمان غیبت امام عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) اداره امور شیعیان در دست علمای شیعه بوده است و به گواه تاریخ، این قشر برای حفظ دین تلاش‌های بسیاری کرده‌اند، اما امروزه برخی به اصطلاح روشن‌فکر در فضای مجازی به تخریب روحانیت پرداخته

در زمان غیبت امام عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) اداره امور شیعیان در دست علمای شیعه بوده است و به گواه تاریخ، این قشر برای حفظ دین تلاش‌های بسیاری کرده‌اند، اما امروزه برخی به اصطلاح روشن‌فکر در فضای مجازی به تخریب روحانیت پرداخته و نقش بی‌بدیل آنان را کم رنگ جلوه داده‌اند و آنان را انسان‌‌هایی بدون کارکرد اجتماعی معرفی می‌کنند. و همیشه این سوال را مطرح می‌کنند اصلی‌ترین هدفی که روحانیت دنبال می‌کند، چیست؟

در جواب این سوال می‌توان به چهار عنوان رسالت روحانیت اشاره کرد:

1. ابلاغ پیام وحی
در قرآن مجید در مورد رسالت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) آمده است: «وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ[نور/54] و بر فرستاده [خدا] جز ابلاغ آشكار [ماموریتى] نیست». در این آیه «بلاغ المبین» (که همان رساندن وحی الهی است) به عنوان اصلی‌ترین رسالت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) معرفی شده و از آن‌جا که روحانیت وارثان پیامبرانند، این رسالت سنگین بر دوش روحانیت قرار گیرفته است.
پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نیز در مورد ابلاغ سخنان خود می‌فرماید: «نضَّر الله عبدا سمع مقالتی فوعاها و حفظها و بلغها من لم یسمعها: خدا مسرور گرداند چهرۀ بنده‌ای را که کلام من‌را بشنود و آن را به خوبی حفظ کند و به کسانی که آن را نشنیده‌اند برساند».[1]

در این کلام گهربار پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نسبت به کسانی که کلام ایشان را به دیگران ابلاغ می‌کنند، دعا نموده و فعالیت آن‌ها را ستوده است. رساندن پیام وحی اگر چه وظیفه تمام مسلمانان به شمار می‌آید، اما عالمان دینی و فقها نسبت به دیگران مسئولیت بیشتری دارند و باید کلام وحی را به همه کسانی‌که از محتوای آن خبر ندارند، برسانند و از کتمان کلام خدا اجتناب و از تحریف آن جلوگیری کنند؛ احادیث در این باب فراوان است که بیان همه آن‌ها در این مقاله مختصر نمی‌گنجد.[2]

2. انذار و تبشیر 
«انذار» و «تبشیر» از جمله عناوینی هستند که در حقیقت، کیفیت انجام رسالت پیامبران الهی را مشخص می‌نمایند. در قرآن آمده است: «فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ[بقره/213] پس خداوند پیامبران را (با دین و شرایع آسمانى) مژده رسان و بیم دهنده برانگیخت». هم‌چنین آمده است: «فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ [توبه/122]پس چرا از هر فرقه‌‏اى از آنان دسته‌‏اى كوچ نمى‌‏كنند تا [دسته‌‏اى بمانند و] در دین آگاهى پیدا كنند و قوم خود را وقتى به سوى آنان بازگشتند بیم دهند باشد كه آنان [از كیفر الهى] بترسند».
در واقع انذار و تبشیر، کیفیت ابلاغ وحی الهی است؛ به این معنا که وظیفه رسول الهی تنها ابلاغ پیام الهی نیست، بلکه موظف است پیام را به‌گونه‌ای به مردم برساند که مردم تحت تأثیر قرار گیرند و یکی از راه‌های تحت تأثیر قرار دادن مردم؛ انذار و تبشیر است.

3. احیای سنت پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله)
چنان‌چه پیش از این گفته شد، وظیفه عالمان دینی ابلاغ پیام الهی به همه بشریت و ترغیب افراد به عمل کردن به آن پیام وحیانی است، اما باید توجه داشت که پیام الهی، تنها آیات قرآن نیست، بلکه سخنان و سیره پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نیز پیام الهی است، چون خداوند در مورد حضرت می‌فرماید: «وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى، إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحَى [نجم/3و4] هرگز پیامبر از روی هوس و خواهش نفسانی سخن نگفته، بلکه گفته‌هایش بر اساس وحی الهی بوده است». با توجه به این آیه، سخنان و رفتار پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نیز هم‌چون آیات قرآن، حجت و قابل استناد است.
رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: «خدا رحمت کند خلفا من‌را، پرسیدند خلفای شما چه کسانی هستند؟ فرمود: کسانی که سنت من‌را احیا می‌کنند و آن را به بندگان خدا آموزش می‌دهند».[3]

از آن‌چه گفته شد مشخص می‌گردد، اگر چه هدف و رسالت اصلی روحانیت، ابلاغ پیام الهی است، اما تحقق این امر، جز با احیای سنت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اهل‌بیت آن حضرت امکان‌پذیر نیست؛ به تعبیر دیگر، ابلاغ کامل پیام الهی چیزی جز احیای سنت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیه‌السلام) نیست.
حال احیای سنت چگونه محقق می‌شود؟ احیای سنت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) زمانی به صورت کامل تحقق می‌یابد که مردم در همه شئون زندگی از سنت و سیره آنان تبعیت نمایند. در حدیثی امام رضا(علیه‌السلام) به این موضوع اشاره کرده و فرمودند: «خدا رحمت کند بنده‌ای را که امر ما را احیا کند». عرض شد: چگونه امر شما احیا می‌شود؟ حضرت فرمود: کلام و علوم ما را بیاموزد و به دیگران تعلیم دهد. اگر مردم محاسن کلام ما را بدانند قطعا از ما تبعیت خواهند نمود».[4] در روایت دیگری پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: «کسی‌که مرگ به سراغ او بیاید در حالی که به دنبال کسب علم، برای احیای اسلام باشد، بین او و پیامبران الهی تنها یک درجه فاصله است».[5]

4. کفالت و سرپرستی شیعیان
از دیگر موضوعاتی که در روایات به عنوان رسالت اصلی عالمان دینی معرفی شده، سرپرستی شعیان و مومنان است. امام حسن عسکری(علیه‌السلام) به نقل از پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرماید: «خداوند نسبت به یتیمان تأکید نموده است، زیرا از سایه پدر محروم شده‌اند. هر کس آنان را صیانت کند، خدای متعال او را صیانت خواهد کرد و شرائط شدیدتر و سخت‌تر از این یتیم را یتیمی دارد که (شاید سایه پدر هم بر سرش باشد اما) به امام معصوم دسترسی ندارد و حکم شرعی مبتلا به خود را نمی‌داند؛ بنابراین بدانید هر کس او را هدایت و ارشاد نماید و شریعت ما را به او تعلیم دهد در رفیق اعلی(که محل اجتماع همه پیامبران و ائمه معصومین(علیه‌السلام) است) همراه ماست».[6] بر اساس روایات، اگر عالمان دینی نبودند تا شیعیان را تحت تکفل خود قرار دهند و آن‌ها را راهنمایی کنند، هیچ‌یک از شیعیان از خطر منحرف کنندگان و سپاهیان شیطان در امان نمانده بودند.

امام جواد(علیه‌السلام) نیز در این رابطه می‌فرمایند: کسانی‌که ایتام آل محمد(علیه‌السلام) را تحت تکفل خود قرار داده و از دست شیطان نجات دهند و از حیرت جهل و وساوس شیطانی خارج سازند و بر دشمنان اهل‌بیت(علیه‌السلام) به وسیله دلائلی و براهینی که خداوند و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) به آنان آموخته‌اند؛ غلبه کنند تا عهد و میثاق الهی فراموش نگردد، ارزش‌شان از ارزش آسمان بر زمین، عرش بر کرسی و حجب الهی بر آسمان بیشتر است و فضیلت آنان نسبت به بندگان و دیگر مؤمنان، هم‌چون فضیلت ماه شب چهاردهم نسبت به کم‌نورترین ستاره آسمان است».[7]

آن‌چه اهمیت تکفل و سرپرستی شیعیان را بیشتر می‌کند، وجود دشمنان دین و سپاه شیطان است که از ابتدای هبوط آدم، قصد انحرف و بی‌چاره کردن آدم را داشته‌اند و به همین جهت اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تأکید فرموده‌اند که، عالمان دینی موظفند ایتام آل محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) را تقویت کنند تا دشمنان دین بر آنان مسلط نشوند.[8]

 

--------------------------------------------------------------------------
پی‌نوشت
[1]. بحار الانوار، ج 2، ص 148.
[2]. همان، ج 29، ص 220. مستدرک الوسائل، ج 18، ص 238.
[3]. «رحم الله خلفائی؛ فقیل یا رسول الله و من خلفاؤک؟ قال الذین یحیون سنتی و یعلمونها عبادالله». بحارالانوار، ج 2، ص 25.
[4]. «رحم الله عبدا احیا امرنا، قلت کیف یحیی أمرکم، قال یتعلم علومنا و یعلمها الناس فإنّ الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا». وسائل الشیعه، ج 27، ص 92.
[5]. «من یحضره الموت و هو یطلب العلم لیحیی به الاسلام فبینه و بین الانبیا درجة». مستدرک الوسائل، ج 17، ص300.
[6]. منیة المرید، ص 114.
[7]. الاحتجاج، ج 1، ص 17.
[8]. رسالت‌های سازمان روحانیت،  ص29.





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 12 خرداد 1394 توسط : سلمان خلیلی