کینه و دشمنی ابن تیمیه با امیرالمومنین صحابه پیامبر


«ابن تیمیه حرانی» بنیان‌گذار فکری وهابیت، یکی از دشمنان اصلی اهل بیت(علیهم‌السلام) به خصوص امیرالمومنین(علیه‌السلام) است. او از امیرالمومنین(علیه‌السلام) چنان بغض و کینه‌‌ای دارد، که شدیدترین تهمت‌ها و افتراها را نسبت به ایشان داشته و  از هیچ دروغ و دشنامی به حضرت ابا و شرم نکرده است.

عداوت و بغض و کینه ابن تیمه تا به جایی است که ابن ملجم مرادی قاتل امیرالمومنین(علیه‌السلام) را عابدترین انسان‌ها و دارای مقام علمی معرفی می‌کند.[1] در حالی که خود حضرت از پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) نقل می‌کند که : «پیامبر راست‌گو به من خبر داد كه من‌را شقى‌ترین انسانهاى این امت به شهادت خواهد رساند» .[2]

او بی‌شرمی و بی‌حیایی را به سرحد کمال رسانده و حتی در ایمان و عدالت امیرالمومنین(علیه‌السلام) نیز شک می‌کند و خطاب به شیعیان می‌گوید: «اگر به شما(شیعه) بگویند که دلیل بر ایمان علی(علیه‌السلام) و امام بودن او و عدالت او چیست، دلیلی نخواهید داشت».[3]


این خباثت و دشمنی آشکار ابن تیمیه در حالی است که به اعتراف بسیاری از علمای اهل سنت، آیۀ «إِنَّمَا وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَ هُمْ رَاكِعُون‏[المائده / 55] ولىّ شما ، تنها خدا و پیامبر اوست و كسانى كه ایمان آورده‌‏اند،همان كسانى كه نماز برپا مى‌‏دارند و در حال ركوع زكات مى‌‏دهند». در شأن علی بن ابی طالب(علیه‌السلام) نازل شده است.
قاضی عضد الدین الإیجی و سعد الدین تفتازانی ادعای اجماع می‌کنند که این آیه در حق امیرالمومنین(علیه‌السلام) نازل شده است.[4]

اثبات ولایت و جانشینی حضرت به واسطه این آیه بماند؛ حداقل این آیه ایمان امیرالمومنین(علیه‌السلام) را که اثبات می‌کند. حال سوال این است که چرا ابن تیمیه  با این وجود، در ایمان علی(علیه‌السلام) شک می‌کند و حتی آن را بدون مدرک و سند می‌خواند؟ آیا این از بغض و کینه و حسادت او سرچشمه نمی‌گیرد؟
لجاجت و عناد ابن تیمه به این‌جا ختم نمی‌شود و بعد از زیر سوال بردن ایمان حضرت به دنبال زیر سوال بردن مقام علمی و عدالت حضرت در قضاوت است.

ابن تیمیه در کتاب «منهاج السنه» می‌نویسد : «آن چه مشهور است على(علیه‌السلام) علم را از ابوبكر فرا گرفته است».[5] و در رد حدیث پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) که فرمود: «من شهر علم هستم و علی در آن است» می‌گوید:« ضعیف‌تر و سست‌تر از آن است که گفته شود، و لذا در زمره احادیث جعلی شمرده شده است، گرچه آن را ترمذی روایت كرده، ولی ابن جوزی آن را ذكر كرده و بیان نموده كه تمام طرقش جعلی است و دروغ بودن آن، از خود متن نیز شناخته می‌شود».[6]
این در حالیست که «سیوطی» درباره این حدیث می‌گوید: «این حدیث با تمام طرقش به درجه حسن منتهی می‌شود كه قابل احتجاج به آن است. و لذا ضعیف نمی‌باشد تا چه رسد به این‌که جعلی باشد».[7]
ابن حجر نیز می‌گوید:«برای این حدیث در مستدرك حاكم طرق بسیاری نقل شده، و سزاوار نیست كه بر آن اسم وضع و جعل اطلاق شود».[8]
در علم امیرالمومنین(علیه‌السلام) همین یک روایت بس است که ابن عباس می‌گوید: «قسم به خدا به علی بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) نُه دهم علم داده شده بود و قسم به خداوند که او در یک دهم باقی با شما شریک است».[9]

هم‌چنین ابن تیمیه درباره قضاوت علی(علیه‌السلام) می‌گوید:«این حدیث رسول خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله): «علی در قضاوت از تمام شما برتر است» درست نیست و سندی ندارد که بتوان به آن استدلال کرد؛ هیچ کس آن را در کتاب‌های سنن مشهور نقل نکرده است، و نه در کتاب‌های مسند، نه با سندی صحیح و نه ضعیف، و تنها آن را کسی روایت می‌کند که به دروغ‌گویی معروف است».[10]

جالب این است که ابن تیمه حتی صحیح بخاری را نیز ندیده که در آن آمده «عمربن خطاب» می‌گوید: «بهترین خواننده(قرآن) در بین ما «أبی» است و قاضی‌ترین ما علی(علیه‌السلام) است».[11]

حال با این مطالب باید از خود وهابیون سوال کرد که حکم کسی که چنین تهمت‌ها و دروغ‌هایی که به  بهترین صحابه پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نسبت می‌دهد، چیست؟  آیا می‌شود او را مسلمان خواند؟ آیا خود او متهم به کفر و قتل نیست؟ پس چرا او را هم‌چون خدا در روی زمین می‌پرستید و حکم او را حکم خدا می‌پندارید؟!
______________________________________________
پی‌نوشت
[1]. منهاج السنة النبویة، ج 5 ،‌ ص47 .، ناشر: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، چاپ اول 1406 هـ .
[2]. مسند أبی یعلى ، ج 1 ، ص431؛  المعجم الكبیر ، الطبرانی ،‌ ج 8 ، ص38 ؛ كنز العمّال ، المتقی الهندی ، ج 13 ، ص192؛ تاریخ مدینة دمشق ، ابن عساكر ، ج 42 ، ص543.؛ مجمع الزوائد ، ج 9 ،‌ ص136.
[3]. منهاج السنّة ،ج4 ، ص386.
[4]. المواقف فی علم الكلام ، ص 405 . شرح المقاصد فی علم الكلام ، ج 5 ، ص270.
[5]. منهاج السنّة ، ج 5 ، ص513
[6].همان، ج 4، ص 138؛ مجموع فتاوی، ج 4، ص 410.
[7]. اللآلی المصنوعة، ج 1، ص 334.
[8]. لسان المیزان، ج 2، ص 123.
[9]. الاستیعاب ،ابن عبد البر ،ج 3، ص 1104؛  أسد الغابة ،ابن الأثیر، ج 4، ص 22 ؛ سبل الهدى والرشاد، الصالحی الشامی، ج 11 ،ص 289؛ ینابیع المودة لذوی القربى ، القندوزی، ج 1، ص 213 ؛ تفسیر الثعالبی ، ج ، ص52؛ تهذیب الأسماء واللغات ، ج1 ،‌ ص317 .
[10]. منهاج السنّة ، ج 7 ، ص512 .
[11]. صحیح البخاری ، ج 5 ، ص149، كتاب التفسیر ، باب قوله تعالى : ما ننسخ من آیة أو ننسها.





برچسب ها: ابن تیمیه، دشمنی ابن تیمیه با علی، بغض و کینه ابن تیمیه به علی، ابن تیمیه و اهل بیت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 21 تیر 1394 توسط : علی سیدی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic