ابن تیمیه از نگاه بزرگان و علمای اهل سنت


تقی الدین احمد بن عبدالحلیم معروف به «ابن تیمیه» از علمای قرن هفتم(ه‌.ق) است که به دلیل کج‌سلیقگی و انحرافات فکری و عقیدتی که داشت با تمام مذاهب رایج آن زمان به مخالفت برخواست و عقاید و فتاوای شاذ و نادر خود را مطرح کرد، از همین رو تمام علمای عصرش با او به مخالف برخواسته و از نشر عقایدش ممانعت می‌کردند تا جایی که بر اثر افکار انحرافی‌اش از سوی علما چهار بار به زندان محکوم شد.[1]

وی از سوی بزرگان و علمای مذاهب اهل سنت مورد انتقاد جدی قرار گرفت و تکفیر شد؛ ما در این نوشتار نظرات و دیدگاه اکابر علمای اهل سنت در مورد ابن تیمیه را بیان نموده تا همه مسلمانان بدانند که عقاید و افکار او برخلاف قرآن و سنت پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) است و هیچ جایگاه و مشروعیتی در عالم اسلام  ندارد.

1. «ابن حجر عسقلانی» می‌گوید: «او همین که فکر کرد مجتهد است، عجب او را گرفت و بر کوچک و بزرگ علمای قدیم و جدید ایراد می‌گرفت... او در حق علی(علیه‌السلام) می‌گوید: علی(علیه‌السلام) در هفده مورد اشتباه کرد و در کارهایش خوار شد... و این‌که او مکرر قصد خلافت کرد، ولی به آن نرسید و او برای ریاست جنگید نه دیانت. بعضی او را به همین جهت نسبت نفاق داده‌اند».[2]



2. «زین الدین بن مخلوف مالکی» که قاضی مالکیه و قاضی «شیخ شرف الدین عبدالغنی بن یحیی حرّانی حنبلی» که معاصر ابن تیمیه بودند و ابن حجر عسقلانی آن‌ها را در ضمن علمایی برشمرده که با نظریات ابن تیمیه به مخالفت برخواسته‌اند، در کتابش می‌نویسد: «قضات اهل سنت در زمان ابن تیمیه اعلام کردند: «هر کس معتقد به عقاید «ابن تیمیّه» باشد، خون و مالش حلال است».[3]

3. جناب آقای «شوکانی» در شرح حال «محمد بن محمد بخاری» می‌گوید: «از محمد بن محمد بخاری در مورد مقالات‌شان پرسیدند، ایشان هم جواب می‌داد و اشتباهات ابن تیمیه را بیان می‌کرد؛ به طوری که قلبش از ابن تیمیه متنفر بود تا این که با بررسی و تحقیقی که کرد، به بدعت‌گذاری ابن تیمیه تصریح کرد، سپس او را تکفیر کرد. در مجلسی به صراحت گفت: «هر کس به ابن تیمیه، شیخ الاسلام بگوید، کافر است».[4]

4. «ابن حجر مکی» از علمای بزرگ شافعی در کتاب خود درباره ابن تیمیه این چنین می‌گوید: «ابن تیمیّه كسى است كه خداوند او را مخذول، منكوب، گم‌راه كور و كر، ذلیل و بى‌‏مقدار کرده است، و بدین امر بزرگان از علما كه فساد احوال او را بیان كرده‌‏اند و دروغ گفتار او را معیّن كرده‏‌اند تصریح نموده‌‏اند، ... و حاصل مطلب آن است كه براى گفتار او قیمت و ارزشى نیست، زیرا علما به گفتار او به نظر عدم ارزش و قابلیّت مطالعه و به نظر سخن دور افتاده‌‏اى مى‌‏نگرند و درباره او اعتقاد دارند كه مردی گم‌راه، گم‌راه‌كننده، بدعت‌‏گذار و متجاوز بوده است. خداوند او را به دست انتقام عدالتش بگیرد و ما را از پیمودن راهى همانند راه او بر حذر دارد و از عقیده و كردار او در پناه خود حفظ فرماید، آمین».[5]

5. محمد بخیت مطیعی حنفی(1354 ه.ق) که مفتی کشور مصر است درباره ابن تیمیه و پیروانش می‌گوید: «و چون گروهی در این عصر، به تقلید ابن تیمیه در عقاید بی‌رونقش تظاهر کرده و اقوال فاسدش را بین عام و خاص پراکنده نموده که با قرآن و سنت و جماعت مسلمانان به مخالفت پرداخته است... لذا خداوند او را با علمش گم‌راه نموده، پس خدای او هوای نفسش بود...».[6]

6. محمد زاهد کوثری حنفی(1371 ه.ق) درباره او می‌گوید: «اتفاق امّت بر گم‌راهی و بدعت‌گذاری و کفر اوست».[7]

7. «تقی الدین محمدبن ابی‌بکر بن‌عیسی سعدی اخنائی مالکی»(750 ه.ق) که فقیه و قاضی‌القضاه و محدث اهل سنت است درباره ابن تیمیه می‌گوید: «چون ابن تیمیه در اصول عقاید بدعت‌هایی را ایجاد کرد و ارکان و پایه‌های اسلام را رشته رشته نمود، بعد از آن‌که خودش را در لباس تبعیت از کتاب و سنت پوشانده بود و اظهار کرد که دعوت کننده به حق و هادی به بهشت است، لذا از پیروی خارج شد و داخل در بدعت‌گذاری شده و با مخالفت اجماع از جماعت مسلمانان خارج گشت».[8]

8. «قاضى تاج‌الدین السبكى» از دانشمندان پرآوازه اهل سنّت و معاصر ابن تیمیه، ابن تیمیه را زیان زننده به علما مى‏‌داند و مى‌‏نویسد: «او شاگردانش را به پرتگاه دوزخ برد».[9]

9. «آلوسى» صاحب تفسیر نیز ابن تیمیه را منحرف خوانده و از وى با همان دیدگاه ابن حجر یاد مى‏‌كند كه گفت: «در ناسزاگویى و بد دهنى شهرت دارد».[10]
همه‌ی این‌ها گوشه‌هایی از نظرات علما و بزرگان‌ اهل سنت بود که بیان بیش از آن در ظرفیت این نوشتار نمی‌گنجد.

بنابراین از نگاه اهل سنت و شیعه، ابن تیمیه و عقاید و افکارش هیچ جایی در اسلام ندارد و با اصول دین، قرآن و سنت در تضاد کامل می‌باشد.
_______________________________________________________
پی‌نوشت
[1].علی اصغر رضوانی، ابن تیمیه موسس افکار وهابیت،ص17.
[2]. الدرر الکامنة، ج1، ص144.
[3].همان،ج1،ص147؛ مرآة الجنان للیافعی، ج ۲، ص ۲۴۲.  
[4]. محمد بن علی شوکانی ، البدر الطالع ، ج 2 ، ص 262.
[5]. الفتاوى الحدیثة، ص 86.
[6].تطهیر الفواد من دنس الاعتقاد، ص13.
[7].تبدید الظلام، ص81.
[8]. الدرة المضیة، ص3.
[9]. طبقات الشافعیه، ج 4، ص 76، شماره 759.
[10]. روح المعانى، ج 1، ص 19- 18.





برچسب ها: ابن تیمیه، ابن تیمیه و اهل سنت، ابن تیمیه از نگاه بزرگان اهل سنت، وهابیت و اهل سنت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 7 مرداد 1394 توسط : علی سیدی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic