دانش منشا عصمت
تعداد بازدید : مرتبه

سلام دوستان اعیاد شعبانیه مبارکتون باشه
بعد از اینکه ضرورت عصمت مشخص شد باید ببینیم که پیامبرا چطوری معصوم شدن و به عبارتی این عصمت از کجا نشات می گیره.
وقتی که بخوای کاری رو انجام بدی مثل اینکه شغلی رو انتخاب کنی یا خونه ای بخری اول اون کار رو  تو ذهنت تصور مى‏ كنی، غرض و اهدافش رو هم در نظر مى‏ گیری؛ آونوقته که شوق برای انجام کار حاصل میشه.
هم‏چنین كسى كه مى‏ خواد کاری رو ترك كنه همین جوریه. از این‏جا به خوبى روشن مى‏ شه كه سبب عصمت، علم قطعى به عاقبت دنیوی و اخروى بدیهاس مثل كسى كه سمّ رو مى‏ شناسه و عواقب خوردنش رو مى‏ دونه، هرگز اونو نمى‏ خوره[1].

قران کریم هم مهرصحت بر این مطلیب میزنه. تو سوره نساء می فرماید وَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَیْكَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ[2]یعنی خداوند كتاب و حكمت بر تو نازل كرد، و علمى به تو تعلیم داد كه خودت از راه اكتساب هرگز آن را نمى‏ آموختى.
در ایه ای که در مورد حضرت یوسف (ع) هس می فرماید وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ[3]- آن زن(زلیخا) آهنگ او كرد و اگر برهان پروردگارش را نمی دید او نیز آهنگ آن زن مى‏كرد.» معنی برهان هم دلیل یقینى اس كه حق رو روشن مى‏كنه و شكّى براى اونی که شك كننده اس باقى نمى ذاره[4].
پس این علم و برهان هس که جلوگیری از گناه می کنه و منشا عصمت می شه.
البته این علم مثل علوم عادی نیس. علامه طباطبایی در این باره می فرماین که:  مراد از جمله" وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ" این است كه خداى تعالى نوعى علم به تو داد كه اگر نمى‏ داد، اسباب عادى كه در تعلم هر انسانى دست در كارند و علوم عادى را به انسانها تعلیم مى‏ دهند در به دست آوردن آن علم برایت كافى نبود... این موهبت الهیه كه ما آن را به نام نیروى عصمت مى‏ نامیم خود نوعى از علم و شعور است كه با سایر انواع علوم مغایرت دارد[5].
یه فرق دیگه هم اینه که اثرعلم (همون بازدارى انسان از كار زشت و وادارى به كار نیك)، دائمى و قطعیه، به خلاف سایر علوم كه تاثیرش غیر دائمیه[6].

[1]  ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 207
[2] ایه 113
[3] سوره یوسف ایه 24
[4]  ترجمه المیزان، ج‏11، ص: 174
[5]  ترجمه المیزان، ج‏5، ص: 127
[6]  ترجمه المیزان، ج‏11، ص: 221




طبقه بندی: پیامبر شناسی،  عصمت، 
برچسب ها: عصمت، علم، لدنی، کلاس بالا، قوه عاقله، تفکر، برهان رب، یوسف، تعلیم خدا، بازدار، زلیخا، شهوت رانی،
مطالب مرتبط: دلایل عقلی عصمت انبیا در مقام تلقی و ابلاغ وحی، ضمانتی برای تایید سخنان پیامبران،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 18 تیر 1391 توسط : قادر غدیری(طلبه)
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات