در پست 3 تیر ماه در مورد دلایل عقلی عصمت انبیاء در دریافت وابلاغ وحی صحبت شد.ان شاء الله میخوام تو این پست در مورد دلایل نقلی این موضوع صحبت کنم.البته استفاده از آیات قرآن برای این منظور مدنظره چون در مورد استفاده از احادیث برا اثبات عصمت این بزرگواران شاید اشکال بشه که دور وجود داره(از احادیث عصمت استفاده کنیم برای اثبات عصمت گویندگان حدیث)،گرچه در جای خود توضیح خواهیم داد که اینم اشکالی نداره . 

  

در آیه 15 سوره یونس می فرماید:

 هروقت آیات روشن ما بر خلق تلاوت بشه، منکران معاد که به دیدارمون امیدوار نیستند و فکر میکنن معاد وجود نداره، به رسول ما اعتراض میکنن و میگن: (اگر تو رسولی) قرآنی غیر از این نیز بیار و یا همین را به یه قرآن دیگه تبدیل کن! در پاسخ اونا بگو: من همچین اجازه و قدرتی ندارم که از پیش خودم اونو عوض کنم; من فقط تابع وحی ام.

من میترسم که مرتکب عصیان در برابر پروردگارم بشم و در نتیجه، گرفتار عذاب روز رستاخیز که سخته بشم.

در آیات 44 - 47 سوره الحاقة مساله مزبور با تاکید بیش تری مطرح گردیده و آمده است:

«اگر محمد به دروغ سخنانی به ما نسبت می داد،حتما ما انتقام ازش می گرفتیم و سپس رگ وتینش (رگ حیات) رو قطع می کردیم و هیچ کسی هم  از شما قادر نبودین ازش دفاع کنین. »

آیات دیگه ای که به عصمت انبیاء در این مقام اشاره میکنن عبارتند از:

آیات 26 الی 28 سوره جن

تمامی این آیات شریفه،به خوبی نشون میدن که انبیاء در دریافت و ابلاغ وحی هیچ گونه خطایی نداشتن.

 خلاصه اینکه انجام چنین رسالتی بدون عصمت پیامبران صلی الله علیه وآله در مقام تلقی و ابلاغ وحی ممکن نیس. پس اونچه پیامبرا به ما می رسانن همونه که خداوند فرموده و دست خوش تغییری نشده.





طبقه بندی: پیامبر شناسی،  عصمت، 
برچسب ها: عصمت، انبیاء، دلایل نقلی، احادیث، رسول، اعتراض، عصیان، محمد، حیات، وحی، آیات، خطا، خداوند،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ جمعه 9 تیر 1391 توسط : حجت پورمحمد
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات