بوسیدن و تبرک کردن، سنت اکید  پیامبر و صحابه


تبرک کردن به اولیای الهی و ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و اماکن و مقابر آن‌ها یکی دیگر از مسائلی است که وهابیان آن را از مظاهر شرک دانسته و با آن به مقابله و مبارزه پرداخته‌اند. در حقیقت بوسیدن ضریح ائمه اطهار(علیهم‌السلام) و دست کشیدن و تبرک کردن را شرک و بدعت می‌دانند و انجام آن‌را به اعمال کفار جاهلی تشبیه می‌کنند.

«ابن عثیمین» از علمای بزرگ وهابی می‌گوید: «تبرک جستن به پارچه کعبه و مسح آن بدعت‌ است».[۱] شورای مفتیان وهابی نیز در این باره فتوا داده‌اند: «توجه پیدا کردن مردم به این مساجد و مسح نمودن دیوارها و محراب‌ها و تبرک به آن‌ها بدعت و نوعی شرک و شبیه به عمل کفار در جاهلیت است».[۲]

پاسخ به این شبهه:
۱. قرآن کریم پیش از همه بر این مسأله صحه گذاشته و آن را در سیره پیامبران گذشته بیان فرموده است، چنان‌که حضرت یعقوب(علیه‌السلام) با بوییدن و مالیدن پیراهن حضرت یوسف(علیه‌السلام) به چشمانش بینایی خود را به دست می‌آورد: «فَلَمَّا أَن جَاء الْبَشِیرُ أَلْقَاهُ عَلَى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِیرًا [یوسف/۹۶] پس چون مژده‏‌رسان آمد آن [پیراهن] را بر چهره او انداخت پس بینا گردید».



۲. خود پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌واله) نیز به هنگام طواف خانه خدا، حجر الاسود را لمس می‌کرد و می‌بوسید.[۳] در حالی که اگر این عمل شرک بود، هرگز حضرت چنین کاری انجام نمی‌داد.

۳. اساسا تبرک به آثار پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌واله) سنت صحابه بوده است که روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد که به یکی از آن‌ها در کتاب صحیح بخاری اشاره می‌نماییم. «ابوجحیفه» می‌گوید: خدمت رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌واله) رسیدیم در حالی که وضو می‌گرفت و مردم بر هم سبقت می‌گرفتند تا از آب وضوی حضرت بهرمند شوند. هر کس از آن آب بر می‌داشت، برای تبرک به خود می‌مالید و کسی هم که به آن دست‌رسی پیدا نمی‌کرد از رطوبت دیگری استفاده می‌نمود».[۴]

۴. صحابه و تابعین نه تنها در زمان حیات پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌واله) بلکه حتی بعد از وفات حضرت نیز به وسایل شخصی ایشان مانند زره، عصا، ظرف، انگشتر، مو و کفش تبرک می‌جستند.[۵]

بنابراین از آیات قران کریم و سیره و سنت پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌واله) و عمل صابه در زمان حیات و بعد از وفات حضرت به خوبی روشن می‌گردد که نه تنها تبرک جستن به آثار اولیا و پیامبران الهی گناه و شرک نیست، بلکه داری آثار و برکات فراوانی در زندگی دنیا و آخرت است. و این وهابیان خبیث تنها برای رسیدن به مقاصد پست و شوم خود و برای اختلاف افکنی در میان امت اسلامی این بهانه‌ها و موضوعات واهی و خیالی را درست کرده‌اند.

____________________________________________________
پی‌نوشت
[۱]. المنتقی من فتاوی الشیخ صالح بن فوزان، ج۲، ص۸۶.
[۲]. اللجنه الدائمه للبحوث العلمیه و الافتاء، ح۳۰۱۹.
[۳].مسند احمد، ج۲، ص۱۵۲؛ تاریخ بغداد، ج۹، ص۴۹.
[۴]. صحیح بخاری، ج۱، ص۵۵، کتاب الوضوء.
[۵]. همان، ج۴، ص۴۶.





برچسب ها: بوسیدن و تبرک کردن، شبهات وهابیت، بوسیدن ضریح، تبرک کردن در قرآن،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 15 شهریور 1394 توسط : علی سیدی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات