پیراستگی انبیا از گناه
تعداد بازدید : مرتبه

زلال از گناه

در پست قبلی عصمت انبیاء(علیهم السلام)در اخذ و ابلاغ وحی از نگاه قرآن کریم بررسی شد  در این پست عصمت در عمل رو مورد بررسی قرار میدیم.هم دلیل عقلی براش میاریم و هم نقلی.
بعضی خواستن بگن که پیامبرا از این حیث معصوم نیستن[1] ولی اشتباه کردن چون اگه پیامبرا مرتکب گناه عمدی یا اشتباهی بشن،مردم دیگه به اونا اطمینان نمی کنن  و ایشون رو به عنوان هادی(هدایت کننده) نمی پذیرن، بخاطرهمین باید پیمبر مورد وثوق و اعتماد مردم باشه، تا به حرف او گوش بدن و بهش عمل کنن. و الّا دیگه  برای وجود پیامبر حکمتی نمی مونه، و غرض خدا از فرستادن انبیا(که هدایت مردمه) منتفیه[2]!


این دلیل از دلایل عقلی عصمت انبیا در مقام تلقی و ابلاغ وحی نیز محسوب میشه.
اما دلیل از قران
با کنار هم گذاشتن سه ایه از قران میشه عصمت  پیامبرا رو از گناه اثبات کرد
1- آنان(اشاره به پیامبران نامبرده در آیات پیش)کسانی هستند که خدا آنان را هدایت کرده و از هدایت آنان پیروی کنید بگو من از شما مزد نمی‌خواهم قرآن جز وسیله یادآوری برای جهانیان چیزی بیش نیست[3].
2- هرکس را خدا گمراه کند برای او هدایت کننده‌ای نیست و هرکس را خدا راهنمائی‌ کند برای او گمراه کننده‌ای نیست[4].
3- مگر با شما آن فرزندان آدم عهد نبستم که شیطان را پرستش نکنید،او دشمن آشکاری برای شما است مرا بپرستید،این است راه راست،و گروه زیادی از شما را )بر اثر نافرمانی باخدا)گمراه کرده است چرا فکر نمی‌کنید.[5]

اولین ایه میگه که پیامبرا‌ افراد هدایت یافته ای هستن که باید ازشون اطاعت بکنیم دومی اش هم می فرماید اونایی که خدا هدایتشون رو ساپورت میکنه گمراهی  بهشون راه نداره.سومین ایه هم می‌ رسونه : هر کس همون قدر که خدا رو اطاعت نمی کنه از راه درست گمراه می‌ شه ، گمراهی هم که مساوی گناه و نافرمانیه، پس پیامبرا یی که هدایت شده خدا هستن هرگز گناه نمی کنن.

خلاصه دلیل عقلی اینکه اگه پیامبرا گناه کنن اعتماد مردم از اونا سلب میشه و به حرفشون گوش نمی کنن.
خلاصه دلیل از قران هم این شد که: گناه کردن، گمراهیه و گمراهی به ساحت‌ پیامبرا راه نداره پس پیامبرا گناه نمی کنن.


[1] شرح تجرید قوشچی ص 464

[2] شرح فارسى تجرید الاعتقاد،ابو الحسن شعرانى‏،ص485
[3] "اولئک الذین هدی الله فبهداهم اقتده قل لا اسئلکم علیه اجرا ان هو الا ذکری للعالمین‌.انعام/90
[4] "و من یضل الله فماله من هاد و من یهدی الله فماله من مضل‌.زمر/ 39
[5] "الم اعهد الیکم یا بنی آدم ان لاتعبدوا الشیطان انه لکم عدو مبین و ان‌ اعبدونی هذا صراط مستقیم و لقد اضل منکم جبلا کثیرا افلم تکونوا تعقلون‌.یس/60 -62




طبقه بندی: پیامبر شناسی،  عصمت، 
برچسب ها: گناه، نافرمانی، عصمت، سلب اعتماد، ضلالت، گمراهی، هدایت،
مطالب مرتبط: عصمت انبیاء(علیهم السلام)در اخذ و ابلاغ وحی از نگاه قرآن کریم، دلایل عقلی عصمت انبیا در مقام تلقی و ابلاغ وحی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 12 تیر 1391 توسط : قادر غدیری(طلبه)
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات