ضرورت جلب اعتماد مردم
تعداد بازدید : مرتبه
میلاد آخرین ذخیره انبیاء از آدم تا خاتم (علیهم السلام) و ثمره ی پیامبران و وارث صالحان حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداء) را بر تمام منتظران ظهور حضرتش تبریک و تهنیت می گوییم.
فرض کنید سازنده ی دارو و قرصی نمی داند چگونه از این دارو برای معالجه بیماران استفاده بکند،در اینصورت این دارو به چه درد بیماران می خورد ؟
و یا شما از طرف سازنده ی دستگاهی بعنوان نماینده می خواهید طرز استفاده و بکار گیری آن را برای یک عده آموزش بدهید حال اگر شما در بکار گیری و راه اندازی آن دستگاه مشکلی داشته باشید  و یا بلد نباشید چگونه می توانید دیگران را راهنمایی کنید؟
در عالم هستی هم چنین است که خدا ،انسان را خلق کرده و راه و روش سعادت و کمال را بوسیله پیامبران ابلاغ فرموده است ، حال اگر خود پیامبران در این هدایت و راهنمایی دچار لغزش و اشتباه بشوند و یا در مسیر اجرای این قوانین دچار خطا و اشتباه شوند دیگر ، آن اهداف متعالی الهی جامه عمل نپوشیده و مردم هم به ایشان اعتماد نمی کنند واز طرف خدا بر مردم حجت تمام نشده و خداوند نمی تواند گناهکاران را برگناهانشان مواخذه بفرماید .



پس :
برای جلب اعتماد مردم و اتمام حجت بر ایشان باید پیامبران در تطبیق آنچه برای هدایت مردم آورده اند با امور روز مره ، هیچگونه اشتباه و خطایی نداشته باشند و در این مرتبه دارای عصمت باشند.
آیاتی که دلالت بر این مرتبه از عصمت می کنند:
1- در آیه شریفه 165 از سوره نساء خداوند متعال می فرمایند:
رُّسُلًا مُّبَشرِِّینَ وَ مُنذِرِینَ لِئَلَّا یَكُونَ لِلنَّاسِ عَلىَ اللَّهِ حُجَّةُ بَعْدَ الرُّسُلِ
پیامبرانى كه بشارت‏ دهنده و بیم‏ دهنده بودند،تا بعداز این پیامبران،حجتى براى مردم بر خدا باقى نماند(و بر همه اتمام حجت شود)
مفاد و مفهوم آیه شریفه این است که خداوند متعال پیامبران را فرستاده تا مردم را راهنمایی کرده و خوب و بد و اطاعت و معصیت را برای آنها آشکار سازند تا دیگر عذر و بهانه ای برای ارتکاب گناهان نداشته باشند.
در صورتی انبیاء می توانند عذر و بهانه مردم را قطع بکنند که خودشان از ارتکاب خطا و اشتباه در تطبیق دستورات الهی با مسائل روز مره در امان بوده و با ارتکاب خطا و اشتباه عذر و بهانه ای بدست مردم ندهند.زیرا که مردم برای گناهان خود می توانند عذر بیاورند که پیامبر اینگونه عمل می کرد.
پس طبق آیه شریفه باید پیامبران معصوم باشند تا غرض و هدف از فرستاده شدنشان محقق شود که همان قطع عذر و بهانه مردم می باشد.
2- در آیه شریفه 64 از سوره ی نساء می فرماید:
وَ مَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ
ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر براى این كه به فرمان خدا، از وى اطاعت شود.

هر آنچه را که پیامبر انجام می دهد مورد اراده ی خداست و مردم از آن باید اطاعت کنند و اگر پیامبر در تطبیق امور اشتباه کند خداوند کار خطائی را اراده فرموده و مردم را بدان دستور داده که اینهم با حکمت الهی نمی سازد.
---------------------
برگرفته از :
الالهیات ج 3 حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله)
ترجمه تفسیر المیزان ج 2 ص 206
عصمت پیامبران و امامان (علیهم السلام) در کلام اسلامی - حجة الاسلام والمسلمین دکتر سید باقر سیدی بنابی




طبقه بندی: پیامبر شناسی،  عصمت، 
برچسب ها: عصمت، مراتب عصمت، تطبیق امور، پیامبران، نبوت، انبیاء، اعتماد سازی، اعتماد مردم، جلب اعتماد، قرآن، عصمت در قرآن، وحی، عمل به وحی، معصوم،
مطالب مرتبط: دلایل عقلی عصمت انبیا در مقام تلقی و ابلاغ وحی، پیراستگی انبیا از گناه، ضمانتی برای تایید سخنان پیامبران،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 15 تیر 1391 توسط : داود
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic