اثبات غصب فدک حضرت زهرا از منابع اهل سنت

در پست گذشته از منابع معتبر اهل سنت اثبات کردیم که فدک ملک شخصی پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌واله) بود و پیامبر آن را به حضرت زهرا(علیهاالسلام) بخشید. امّا مهمترین بحث در این مسأله، سرنوشت فدک است که چه بلایی بر سر آن آمد و آیا این زمین به دست صاحب اصلیش باقی ماند و یا خیر؟

شیعه معتقد است که بعد از رحلت پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌واله)  در جریان غصب خلافت، خلیفه اول و دوم این زمین را از حضرت زهرا غصب نمودند، امّا اهل سنت مدعی هستند که  فدك غصب نشده است و این داستان را شیعیان درست كرده اند و دروغ می گویند. ما در این نوشتار به برسی این مسأله از منابع معتبر اهل سنت می‌پردازیم تا حقیقت این واقعه تلخ و ماهیت عاملان آن بر همگان روشن شود.

ابن شُبِّه و إبن حجر هیثمی و دیگر بزرگان اهل سنت به این مسأله اذعان کرده‌‌اند و می‌گویند:«ابوبكر فدك را به زور از فاطمه گرفت».[۱]
خود بخاری در صحیحش از عایشه نقل می‌کند: « به سوی أبوبكر كسی را فرستاد و ارث خود را از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌واله) از أبوبكر طلب كرد».[۲]
باید از کسانی که تعصب جاهلانه ندارند سوال کرد كه آیا پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌واله)  غیر از حضرت زهرا(علیهاالسلام) دختر دیگری هم دارد؟ پس ارث حضرت زهرا(علیهاالسلام) نزد أبوبكر چكار می كند ؟ همین یک روایت برای این‌که ابوبکر مال فاطمه زهرا(علیهاالسلام) را غصب نموده کفایت می‌کند.


 

 

آقای بلاذری،  قاضی عضد الدین،حلبی، سرخسی و ... می‌نویسند که :« فاطمه به ابوبكر فرمود: فدك را به من برگردان. رسول الله (صلی الله علیه و سلم) آن را به من بخشیده است. ابوبكر از فاطمه شاهد خواست. فاطمه، أم أیمن و رباح، كنیز و غلام رسول الله (صلی الله علیه و سلم) را آورد و به این كه فدك، ملك شخصی فاطمه است و رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌واله) به او بخشیده است، شهادت دادند. ابوبكر گفت: برای شهادت دادن، یك مرد و دو زن نیاز است».[۳]
در روایت دیگری آمده که  فاطمه(علیهاسلام)، علی بن أبی طالب(علیه‌السلام) و أم أیمن را برای شهادت دادن آورد و ابوبكر به فاطمه(علیهاالسلام) گفت: ای دختر رسول الله! می دانی كه به شهادت دادن دو مرد یا یك مرد و دو زن نیاز است. فاطمه هم برگشت.[۴]

بسیار مایه تأسف و دل‌سوزی برای خلفاء و پیروان آنان است که حضرت زهرا(علیهاسلام) که آیه تطهیر در شأن او نازل شده و به گفته خود اهل سنت راستگو‌ترین انسان‌ها بعد از رسول خداست[۵] و شهادت امیرالمومنین(علیه‌السلام) که پیامبر دربارۀ او فرمود «علی مع الحق و الحق مع علی»[۶]  قابل قبول نسیت امّا شهادت جابر و عبدالله بن عمر و ... به تنهایی مورد قبول ابوبکر واقع می‌شود.[۷]

باید از پیروان خلیفه اول پرسید، مگر مقام صدیقه کبری(علیهاالسلام)  از آن‌ها کمتر است که ابوبکر باید از زهرای مرضیه شاهد طلب کند؟ مگر مقام علی(علیه‌السلام) ازعبدالله بن عمر کمتر است که شهادت او قبول می‌شود اما شهادت حضرت مورد قبول واقع نمی‌شود. اصلا اگر همه این‌ها را کنار بگذاریم و بر مبنای فقهی پیش برویم باید ابوبکر ادعای حضرت زهرا(علیهاالسلام) را بعد از آوردن ۵ شاهد، یعنی علی، حسنین، رباح، ام ایمن قبول می‌کرد! پس چرا ابوبکر بعد از آن دوباره ادعای حضرت را نپذیرفت؟؟ این سوالی است که اهل سنت باید پاسخ‌گوی آن باشند.

بنابراین به تصریح روایات معتبر از کتب اهل سنت که به حد تواتر می‌رسد، ابوبکر فدک را از فاطمه زهرا(علیهاالسلام) غصب نمود و همین امر دلیل غضب‌ناک و ناراحت شدن ایشان از او گردید.[۸]  حضرت زهرا(علیهاالسلام) شخصیتی است که پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌واله)  در مورد او فرمود:« فاطمه پاره تن من است، كسی كه او را غضب‌ناك كند، مرا غضب‌ناك كرده است».[۹] حال درست نیست که بگویم خدا و رسول او از خلیفه اول و دوم راضی نبود و مورد غضب آنان قرار گرفته‌اند. آیا می‌‎شود چنین انسان‌هایی جانشین رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌واله) باشند؟

______________________________________________

پی‌نوشت:

[۱]. تاریخ المدینة لإبن شبة النمیری، ج۱، ص۱۹۹- السقیفة و فدك للجوهری، ص۱۱۰- الصواعق المحرقة، ص۳۱- شرح نهج البلاغه لإبن أبی الحدید، ج۱۶، ص۲۱۹.
[۲]. صحیح بخاری، ج۴، ص۴۲.
[۳]. فتوح البلدان للبلاذری، ج۱، ص۳۵ ـ شواهد التنزیل للحاكم الحسكانی، ج۱، ص۴۴۴ ـ المواقف للإیجی، ج۳، ص۶۰۸ ـ السیرة الحلبیة، ج۳، ص۴۸۷ ـ شرح المواقف للقاضی الجرجانی، ج۸، ص۳۵۶ ـ المبسوط للسرخسی، ج۱۲، ص۲۹.
[۴]. فتوح البلدان للبلاذری، ج۱، ص۳۵ ـ معجم البلدان للحموی، ج۴، ص۲۳۹ ـ شواهد التنزیل للحاكم الحسكانی، ج۱، ص۴۴۴.
[۵]. الاستیعاب ابن عبد البر ، ج ،۴ ص  ۱۸۹۶- سیر أعلام النبلاء، ذهبی، ج ۲، ص ۱۳۱.
[۶]. مجمع الزوائد للهیثمی، ج۷، ص۲۳۵ ـ مسند أبی یعلی، ج۲، ص۳۱۸ ـ تاریخ بغداد للخطیب البغدادی، ج۱۴، ص۳۲۲ ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساكر، ج۴۲، ص۴۴۹ ـ مناقب علی بن أبی طالب (ع) لإبن مردویه الأصفهانی، ص۱۱۳ ـ كنز العمال للمتقی الهندی، ج۱۱، ص۶۲۱ ـ النصائح الكافیة لمحمد بن عقیل، ص۲۱۶.
[۷]. صحیح بخاری، ج۳، ص۵۸ ـ صحیح مسلم، ج۷، ص۷۵ ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساكر، ج۴، ص۲۷- صحیح إبن حبان، ج۸، ص۲۳۱.
[۸]. صحیح بخاری، ج۴، ص۴۲.
[۹]. صحیح بخاری، ج۴، ص۲۱۰ ـ صحیح مسلم، ج۷، ص۱۴۱.





برچسب ها: فدک حضرت زهرا در منابع اهل سنت، غصب فدک توسط خلفا، غصب فدک در روایات اهل سنت، غصب فدک در منابع اهل سنت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 6 مهر 1394 توسط : علی سیدی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic