تبلیغات
سفیران نور - اهل سنت دیگر چه توجیهی با این روایت دارند؟!!
تصریح پیامبر به ولایت امیرالمومنین

پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در طول رسالت‌شان، در مراحل مختلف به جانشینی و ولایت امیرالمومنین(علیه‌السلام) اشاره و تصریح نمودند، که امروز از سوی علمای اهل سنت مورد توجیح و انکار قرار گرفته است، و بیان می‌کنند که هرگز پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به جانشینی امیرالمومنین(علیه‌السلام) ننموده است.

حدیث ولایت و خلافت از جمله احادیثی است که تصریح به ولایت و جانشینی امیرالمومنین(علیه‌السلام) نموده، به طوری که نبی مکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) این را با بیست و دو عبارت متفاوت، در مناسبت‌های مختلف بیان نموده که در نود و چهار کتاب دسته اول اهل سنت بیان شده است[۱] و به هیچ عنوانی نمی‌توان آن را رد و یا توجیه نمود.


از جملۀ  تعابیر این است که پیامبر اکرم(صل‌الله‌علیه‌واله) فرمودند:«اِنَّ عَلیّاً مِنّی وَ أَنَا مِنه وَهُوَ وَلِیُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِی: همانا علی از من و من از علی هستم و او ولی تمام مومنان پس از من است».[۲]
چنان‌چه اگر سوال شود، چرا ولی را به معنای جانشین گرفتید، می‌گوییم: دلیل ما این است که جناب ابوبکر و عمر نیز از «ولی» همین معنا را اراده کردند آن‌جا که عمر گفت: «فَلَمَّا توفَّی رَسُولُ اللّهِ قَالَ اَبُوبَکر: أنَا وَلِیُّ رَسُولِ اللّهِ (صلّ‌اللّه‌علیه‌وآله) ...ثُمَّ تَوَفَّی أبُوبَکرُ وَ أنَا وَلِیُّ رَسُولِ اللّهِ وَ وَلِیّ ابِی بَکْرٍ: زمانی که رسول خدا وفات کرد، ابوبکر گفت: من جانشین رسول خدا هستم. سپس ابوبکر فوت کرد و من جانشین ابوبکر شدم».[۳]
حال سوال ما از برادران اهل سنت این است که چرا در این روایت از خلیفه دوم، «ولی» به معنای جانشینی است، ولی در روایتی که مربوط به امیرالمومنین(علیه‌السلام) است به معنای محبت و دوست داشتن است؟ این چه توجیه نامبارکی است؟ واقعا تعصب تا کجا؟

از دیگر تعابیری که رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) تصریح به خلافت نموده این است که فرمودند: «وَ أَنتَ خَلیفَتی فِی كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِی: تو جانشین و خلیفه پس از من بر همه مومنین هستی».[۴]
این روایت به تصریح «حاکم نیشابوری» ، «ذهبی» ، «البانی» و... صحیح می‌باشد، آن‌چنان که گفته: «سند این روایت حسن و رجال سند همه موثق و رجال آن از راویان بخاری و مسلم هستند، جز ابی‌بلج (كه از راویان بخاری و مسلم نیست) و نام او «یحیی بن سلیم بن بلج» است. حافظ «ابن حجر عسقلانی» گفته است: او راست‌گو است».[۵] در این روایت که «ولی» هم نیست تا توجیه کنند، بلکه لفظ «خلیفتی» آمده که تصریح به جانشینی است و به هیچ وجه جای توجیه ندارد.

حضرت در جای دیگر فرمودند: «لَا یَنْبَغِی اَنْ اَذْهَبُ اِلَّا وَ أنْتَ خَلِیفَتِی: سزاوار نیست که من بروم، مگر تو خلیفه و جانشین من باشی».[۶]
این روایت را نیز حاکم و ذهبی تصحیح کرده‌اند.

حال سوال از برادران اهل سنت و تمامی حقیقت جویان این است که آیا با وجود این روایات که تصریح به ولایت و جانشینی امیرالمومنین(علیه‌السلام) دارد، باز جایی برای پرده‌پوشی و توجیح وجود دارد و یا آن‌که این احادیث نیز به اشتباه در کتب اهل سنت وارد شده و جعلی می‌باشد. نتیجه آن که امیرالمومنین(علیه‌السلام) جانشین و خلیفه بر حق پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بوده که این حق را از ایشان غصب  نمودند.

قضاوت در این باره را به عقل‌های بیدار و جویای حقیقت می‌سپاریم.
______________________________________________
پی‌نوشت
[۱]. گزارش آیت الله قزوینی، «حدیث ولایت با تعابیر مختلف در منابع اهل سنت» در سایت ولی‌عصر.
[۲]. المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۱۱۹؛ السنن الكبرى ج۷ ص ۴۴۰؛ مسند أحمد بن حنبل ، ج ۴ ص ۴۳۷؛ مسند أبی داود الطیالسی ج ۴ ص ۴۶۹؛ المعجم الكبیر ج۱۲ ص ۹۷؛ البدایة والنهایة ج ۷ ص ۳۸۱؛ فضائل الصحابة ج ۲ ص ۶۸۴ ح۱۱۶۸؛ تاریخ دمشق ج۴۲ ص ۱۰۲؛ تاریخ بغداد، ج ۴ ص ۳۳۸.
[۳].صحیح مسلم، ج۳، ص۱۳۷۸. قال عمر: «فَلَمَّا توفَّی رَسُولُ اللّهِ قَالَ اَبُوبَکر: أنَا وَلِیُّ رَسُولِ اللّهِ (صلّ‌اللّه‌علیه‌وآله) ...ثُمَّ تَوَفَّی أبُوبَکرُ وَ أنَا وَلِیُّ رَسُولِ اللّهِ وَ وَلِیّ ابِی بَکْرٍ».
[۴]. کتاب السنة لابن أبی عاصم، ص۵۶۵؛ خصائص امیرمؤمنان علی بن أبی طالب، نسائی، ج ۱، ص۵۰.
[۵]. کتاب السنة لابن أبی عاصم، ص۵۶۵.
[۶]. المستدرک علی  الصحیحین، ج۳، ص۱۳؛  السلسلة الصحیحه، ج۵، ص۲۲۲.





برچسب ها: اهل سنت، حدیث ولایت، حدیث خلافت، اثبات خلافت، اثبات ولایت، امیرالمونین،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 21 دی 1394 توسط : علی سیدی