ضرورت نبوت و پیامبری
تعداد بازدید : مرتبه
نیاز بشر به قانونی جامع و عجز بشر از قانونگذاری
برای اثبات نبوت به دو دلیل کلی می توان ره پیمود که هرکدام زیر مجموعه هایی دارند:

             
            1- دلیل عقلی

           2- دلیل نقلی (آیات و روایات)

در این گفتار برآنیم تا یکی از ادله عقلی ضرورت نبوت را با هم به گفتگو بنشینیم ، که این دلیل همان نیاز ضروری بشر به قانون و عجز وی از قانونگذاری می باشد.

و آن چنین می باشد:


خداوند حکیم انسان را به دست توانای خویش، بر اساس حکمت آفریده است.
انسان از دو عنصر روح و ماده(جسم) پدید آمده است ، لذا دارای ویژگیهای بدن مادی و هم از خصوصیات روح مجرد بر خوردار می باشد و در پی آن خواسته های عقلانی و حسی داشته باشد.
انسان موجودی است اجتماعی و چاره ایی از این زندگی اجتماعی ندارد زیرا به تنهایی نمی تواند دشواریهای فراوان حیات را از سر راه زندگی خود بر چیند و به خواسته های برخاسته از حاجت های طبیعی خود برسد. از این رو نیازمند حیات جمعی و همکاری است و در این زندگی جمعی و همکاری است که ریشه های بی عدالتی و زور گوئی ها ، حق کشی ها و ... بروز کرده و تقویت و فربه می شود. در این صورت است که نیاز به قانونی فراگیر و همه سویه و جامع و کامل سعادت آفرین دارد.قانونی که اولاً: حدود وظایف افراد را در محیط اجتماع روشن سازد .ثانیاً: با تعیین کیفرهای مخصوص به خود کامگی افراد خود کامه و تعدی طلب خاتمه بخشد .

 از طرف دیگر عقل بشر در پیمودن راه تکامل و سعادت گرچه نقشی مهم دارد ولی به تنهایی نمی تواند از عهده کشف همه مجهولات و حل همه نزاع ها و اختلافات و کشمکشها بر آید . نمونه این نقص ها پیدایش مکتبهای گوناگون و متناقض می باشد.
از سوی دیگر انسان دانش وضع قانون فراگیر و همه سویه را ندارد چون او نمی تواند ویژگیهای تمام نقاط جغرافیایی را در جمیع ادوار تاریخ برهمه جوامع انسانی را در نظر گیرد و برای آن قانون شایسته وضع کند. نشانه این عجز اختلاف قوانین در هر عصر و مکانی بوده است.
 قانونگذار هم باید اولاً: انسان شناس کاملی باشد که از اسرار جسمی و روانی و روحی او کاملاً آگاه باشد.ثانیاً: کوچکترین نفعی در تدوین قانون نداشته باشد .

با در نظر گرفتن تمام جوانب مختلف مساله عقل می پذیرد که باید از ماوراء عالم ماده و طبیعت باید قانونی جامع و کامل نازل شده و قدرتی ظهور کند تا دست آوردهای خرد را سمت و سو بخشد و اشتباهات آنرا برطرف کندو قانون جامع الهی را به اجراء در آورد و اختلافها را به وفاق و و اتحاد مبدل ساخته و نیازهای فکری و عقلانی بشر را سامان بخشد.

مظهر چنین قدرتی وجود سعادت بخش پیامبران و انبیاء می باشد که در پرتو نبوت است که جامعه به سعادت نائل می گردد.


بر گرفته از : وحی و نبوت در قرآن - حضرت آیت الله جوادی آملی (حفظه الله)






طبقه بندی: پیامبر شناسی، 
برچسب ها: نبوت، امامت، نبوت عامه، پیامبری، قانون، قانون گذاری، پیامبر، عقل، عقلا، دین، دین شناسی، قانونمندی، بشر، اجتماع، اجتماعی، سعادت، روح، جسم، روحانی، جسمانی، طبیعت، ماوراء طبیعت، خصوصیات قانونگذار، انبیاء،
مطالب مرتبط: شروع بحث در ارتباط با نبوت، حقیقت نبی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 25 بهمن 1390 توسط : داود
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو