تبلیغات
سفیران نور - مطالب مهر 1394
میثم تمار قهرمان علم و عمل
تعداد بازدید : مرتبه
میثم تمّار

عمرو بن حریث چون افشاگری میثم و ازدحام مردم را دید، شتاب‌زده نزد ابن زیاد رفت و ماجرا را به او اطلاع داد و گفت که نگران تمایل مردم به سخنان میثم و شورش آنان بر ضد حکومت است و از ابن زیاد خواست تا دستور دهد ...

ادامه مطلب





برچسب ها: میثم تمار، اصحاب ائمه،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 16 مهر 1394 توسط : محمد حسین كاظمی
تقیه در سیره امام هادی
تعداد بازدید : مرتبه
تقیه در سیره امام هادی

نقل شده به متوکل که برای صدمه رساندن به امام، منتظر فرصت بود خبر دادند که امام هادی(علیه‌السلام) آیه [یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلی یَدَیْهِ [الفرقان/۲۷]‌ روزی که ظالمان با دندان انگشت خود را می‌گزند] را به برخی از خلفا تفسیر می‌کند، متوکل پرسید «چه طور ما این مطلب را ثابت کنیم گفتند او را احضار کن و تفسیر همین آیه را در مقابل مردم از او بپرس اگر همان‌طور تفسیر کرد که به شما گفته‌ایم مردم کارش را خواهند ساخت و به حسابش می‌رسند اگر برخلاف آن معنی کرد پیش دوستان و اصحاب خود رسوا می‌شود.
متوکل برای تحقق این توطئه تعداد زیادی از مردم را به همراه قاضیان و اشخاص شهر و هم‌چنین جمعی از علویان و شیعیان برجسته را به مجلس خود دعوت کرد و در حضور آن جمع از امام درباره تفسیر آیه سؤال کرد.
حضرت امام علی النقی (علیه‌السلام) در پاسخ فرمودند: «منظور از این آیه دو نفر هستند که خداوند نخواسته ...

ادامه مطلب




طبقه بندی: سیره رفتاری پیشوایان،  سیره سیاسی پیشوایان،  امام شناسی، 
برچسب ها: امام هادی (ع)، متوکل عباسی، تقیه،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 15 مهر 1394 توسط : محمد حسین كاظمی
الله اكبر

آیین وهابیت تنها بر اصل شمشیر و ریختن خون متکی است و سعودی‌ها از سیاست زمین سوخته در تجاوزشان به یمن استفاده می‌کنند، گفت: این همان سیاست به‌کار گرفته‌شده از سوی «اسرائیل» در جنوب لبنان است، رژیمی که از شکل‌گیری تاکنون تمام معاهدات و توافقنامه‌های بین‌المللی را نقض کرده و تنها شکست سال ۲۰۰۶ بود که این رژیم را ...

ادامه مطلب




برچسب ها: یمن، مبارزه، آل‌سعود،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 13 مهر 1394 توسط : محمد حسین كاظمی


بر اساس واقعه غدیر و روایات نبوی دیگر، پیامبر خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به طور قطع امیرالمومنین(علیه‌السلام) را جانشین خود کردند؛ ولی می‌بینیم که صحابه بزرگ پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) که در تمام سختی‌ها و جنگ‌ها با حضرت بودند، بعد از رحلت حضرت، از بیعت با امیرالمومنین(علیه‌السلام) سر باز زدند. لذا این سوال و اشکال بزرگی است بسیاری از اهل سنت را هم به اشتباه انداخته است که باید به آن پاسخ داده شود

جواب از اشکال:
می‌توان از قرآن برای این مورد نظیری آورد: حضرت موسى(علیه‌السلام) به صراحت و روشنى، برادرش حضرت هارون(علیه‌السلام) را خلیفه و جانشین خود قرار داد. ایشان بنى‌اسرائیل را كه بیش از هفتاد هزار نفر بودند جمع نمود و به آن‌ها تأكید كرد كه هارون جانشین و خلیفه من است و همه باید امر او را اطاعت كنید. وقتى كه ایشان براى مدت كوتاهى به كوه طور به میهمانى پروردگار رفت، تكلیف مردم كاملاً مشخص شده بود و باید در این ایام از هارون تبعیت مى‌كردند.
هنوز مدت یك ماه از غیبت موسى سپرى نشده بود كه فتنه سامرى برپا شد و بین مردم اختلاف پیش آمد. پس از آن كه سامرى، گوساله طلا را به آن‌ها نشان داد، بنى‌اسرائیل هارون، خلیفه مسلّم خود را كه از جانب حضرت موسى تعیین شده بود، رها نموده و در اطراف سامرى اردو زدند؛ لذا در مدت كوتاهى هفتاد هزار نفر از همان قوم بنى‌اسرائیل كه خلافت هارون را با گوش خود از حضرت موسى شنیده بودند و وجوب اطاعت هارون برایشان بدیهى بود، هارون را رها كرده و گرفتار دسیسه سامرى گوساله پرست شدند. حتى وقتى كه هارون آن‌ها را منع كرد، در صدد قتل وى بر آمدند. آن قدر هارون اذیت شد كه در برگشت از كوه طور، نزد موسى رفت و شكایت و درد دل نمود. این شكایت در قرآن مجید چنین آمده است: «إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِی وَكادُوا یَقْتُلُونَنِی [اعراف/۱۵۰] این قوم من‌را خوار و ضعیف ساختند و مى‌خواستند من‌را به قتل برسانند».

حال با این اوصاف و با این آیه‌های قرآنی می‌توان گفت که سامری به حق بوده است و هارون ناحق؟ به خاطر این‌که صحابه بزرگ و نزدیک موسی(علیه‌السلام) به سامری پیوستند؟ آیا این سخن پذیرفتنی است؟ آیا مورد قبول است که بگوئیم چون قوم موسی به سامری روی آوردند، به خاطر نبودن نص صریح بر جانشینی هارون بود؟ آیا درست است که قوم موسی(علیه‌السلام) کلمات و گفته‌های موسی(علیه‌السلام) را تاویل ببرند و بگویند که ما از کلماتی که در مورد جانشینی هارون گفته شده بود این طور فهمیده‌ایم؟
ادامه مطلب:






داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 11 مهر 1394 توسط : علی احمدی فریدنی


روزی در تهران، یک نفر که برای پرداخت سهم مبارک امام(علیه‌السلام) نزد ایشان آمده بود، از ایشان خواست که اجازه‌های اجتهادشان را ببیند! ایشان که به‌شدت از این عمل ناراحت شده بودند، از همسرشان خواستند صندوقی را که اجازه‌های اجتهادشان در آن قرار داشت، بیاورند و آنگاه در مقابل چشم او، همه را پاره کردند، و درحالی‌که  ...
 
ادامه مطلب




برچسب ها: روحانیت شیعه، آیت الله شاه آبادی، اخلاق عملی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 11 مهر 1394 توسط : محمد حسین كاظمی
دلالت و تواتر حدیث غدیر در قرآن و منایع اهل سنت

در مطلب گذشته  بیان نمودیم که حدیث غدیر از جمله احادیثی است که بسیاری از بزرگان و علمای اهل سنت آن را متواتر دانسته و یا دسته کم به صحت این روایت و راویان آن اعتراف نموده‌اند. امّا اختلاف اساسی در بین شیعه و سنی تنها بر روی معنای متن این حدیث و دلالت عبارت «من كنت مولاه فعلی مولاه» است.

شیعه با پیروی از اهل بیت معتقد است که این حدیث دلالت قطعی بر ولایت و امامت امیرالمومنین(علیه‌السلام) دارد و برای آن براهین و شواهد بسیاری ارائه می‌کنند، امّا اهل سنت برای توجیه تاریخ و عمل‌کرد خلفا، آن را به محبت و دوستی امیرالمومنین(علیه‌السلام) معنا کرده‌اند و عده‌ای دیگر نیز توجیه‌های واهی و سست دیگری برای آن بیان کرده‌اند. ما در این نوشتار ابتدا به بیان تفسیر کلمه «مولی» و «ولی» از زبان دانشمندان اهل سنت و فرهنگ خود خلفا می‌پردازیم و سپس قرائن و شواهد روشن و آشکار این واقعه را در دلالت معنای این کلمه بیان می‌نمایم.



ادامه مطلب


برچسب ها: معنای مولی در منابع اهل سنت، اعترافات علمای اهل سنت، معنای مولی در فرهنگ خلفاء، معنای مولی در حدیث غدیر،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 11 مهر 1394 توسط : علی سیدی
چرا صحابه با وجود غدیر، دچار اختلاف شدند؟

در این مطلب تواتر حدیث غدیر و دلالت آن بر ولایت و امامت علی بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) از منابع اهل سنت را مورد بررسی قرار داده و آن را اثبات نمودیم. امّا از آن‌جایی که در صحت سند آن هیچ خدشه‌ای نمی‌توان نمود و دلالت آن بسیار قوی و کامل می‌باشد، برخی از برادران اهل سنت اشکالی وارد می‌سازند که اگر این حدیث تصریح به امامت و جانشینی امیرالمومنین(علیه‌السلام) دارد پس چرا صحابه به آن بی‌اعتنایی و بی‌توجهی نموده‌اند و برای خلافت سراغ غیر او رفتند و ابوبکر را برای جانشینی پیامبر(صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله) انتخاب نمودند؟ چگونه می‌شود همه صحابه وصیت و سفارشی به این مهمی را فقط چند روز بعد از این واقعه فراموش کنند؟

منشأ این شبهه در اعتقادات اهل سنت است، چرا که آنان به اشتباه تمامی صحابه را عادل می‌شمارند. هم‌چنین هر یک از صحابه را نیز مجتهد می‌دانند، چنان‌‌چه اگر اشتباه و خطایی هم مرتکب شوند، آن هم به دلیل اجتهادشان بوده و گناهی انجام ندادند، بلکه تنها در اجتهادشان خطا کرده‌اند.



ادامه مطلب


برچسب ها: صحابه پیامبر، صحابه در اندیشه اهل سنت، مخالفتهای صحابه با پیامبر، مخالفتهای خلیفه دوم با پیامبر، حدیث غدیر،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ شنبه 11 مهر 1394 توسط : علی سیدی
  • تعداد کل صفحات : 3  صفحات :
  • 1  
  • 2  
  • 3